תחזית תעודת הסל SPY ליום המחרת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7327
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

סמינר ניהול ידע – 13082
תקציר  ליום המחרת SPY תחזית תעודת הסל תוכן עניינים
עמוד שאלת המחקר –
3
הסביבה העיסקית –…
3
סקירת ספרות –
4
שיטת המחקר ..
6
הממצאים -…
7
דיון בממצאים ..
11
סיכום ומסקנות
12
רשימת מקורות .
מנהל עסקים רשימת נספחים
מנהל עסקים
1 .      שאלת המחקר בעבודה זו ננסה לחקור את נושא חיזוי השינוי היומי בתעודת הסל SPY, אשר מייצגת את השינוי במדד ה – S&P 500, שהיא עוקבת אחריו. נציג מערכת ממוכנת ונדון בתוצאות המודל ובהשלכותיו ויישומיו. אנו ניקח בחשבון גורמים המשפיעים על תעודת סל זו, אשר באים לידי ביטוי בצורה כמותית במדדים שונים אשר נסחרים בבורסות העולם, כגון מדדי מניות בתחומים שונים (נדל"ן, אנרגיה, סחורות) ועוד. משקיעים רבים מחפשים את אפיק ההשקעה המתאים ביותר עבורם אשר יספק תוחלת תשואה מכסימלית תוך שמירה על סיכון מינימלי. כפי שנציג בהמשך העבודה, אפשרויות ההשקעה רבות אך רק מעטות מצליחות לספק את צורכי המשקיעים.
כיום, לאור הפתיחות הרבה בעולם השווקים הפיננסי והגישה למידע שקוף עדכני וזמין, אמנם קל לכל משקיע מכל מקום בעולם לסחור בבורסות העולם השונות, ובמקרה הספציפי שלנו, בתעודת סל הנסחרת בבורסת NYSE, אך יחד עם זאת, קשה לייצר יתרון תחרותי – עקב המידע הזמין לכל.
2.      סיכום ומסקנות בעבודה זו ניסינו והצלחנו למצוא קשר סטטסיטי משמעותי,בין שינויים  בנתוני תעודות סל שונות (שערים ומחזורים) לבין שינוי תעודת הסל SPY ליום המחרת. אנו למדנו,כי אנו חייבים להשאר בערכים של שינויים באחוזים לצורך תחזית ( שהם למעשה סוג של ערכים מנורמלים ). ניתוח תוצאות הרגרסיה הלוגיסטית לצורך תחזית SPY ליום המחרת העלו את הממצאים הבאים:
·         הפרמטר בעל החשיבות הגבוהה ביותר הוא השינוי של שער הפתיחה מיום האתמול, של תעודת הסל  QQQ ( העוקבת אחר מדד מניות הנאסד"ק ),אשר משפיע  בצורה חיובית על השינוי של מדד ה-SPY.
·         בצורה מפתיעה,השינוי של שער הסגירה של מדד ה-SPY,מיום האתמול,משפיע בצורה שלילית (הפוכה) ודי חזקה ביחס לשאר הפרמטרים ,על השינוי של אותו המדד ליום המחרת. כלומר,כאשר המדד מסיים בעליות את יום האתמול,זה מגדיל את הסיכוי לירידות ביום הבא,וההיפך.
·         למחזורי המסחר אין חשיבות כלל ( מקדמים של 0 בהרצה ).
·         השינוי של שער הסגירה מיום האתמול של מדד האנרגיה בדאו ג'ונס,IYE,גם כן משפיע בצורה חיובית על השינוי במדד ה-SPY ליום המחרת.
יישום העבודה לחיים האמיתיים,כלומר,מה המשמעות הכספית של תוצאות המודל במודל שלנו,הצלחנו להגיע לגבולות גזרה של 2% ו-2%-.כלומר,אנו יודעים לחזות בהסתברות טובה,את הימים בהם תעודת הסל SPY תסיים למחרת בעליה מעל 2% / מתחת 2%- / בין 2% ל-2%-.
במהלך
1 3 השנים האחרונות,בממוצע היו כ-30 ימי מסחר בשנה בהם ה-SPY סיים מעל 2% או מתחת ל-2%-.
כאשר השינוי הממוצע,בערך מוחלט, היה כ-3%.המערכת מצליחה לחזות ימים אלו ב-48%.ולכן,תוחלת התשואה מימים אלו עומדת על 3%*30*48% = 45% ( בערך ).
בימים אשר המערכת טועה,תוחלת ההפסד עומדת על 0.02% שזה הפסד שולי לחלוטין,שכן מדובר על 52% מהמקרים,כלומר כ-משפטים ימים כפול 0.02% שזה פחות מ1% של הפסד בממוצע.
הסיבה העיקרית לאחוז הנמוך של ההפסד,היא שנניח והמערכת אותתה כי מחר יהיה יום של עליות מעל 2%. נניח ובפועל היתה עלייה של רק 1%,זו טעות מבחינת המודל ומבחינת המערכת אך בפועל,המשקיע לא באמת מפסיד אלא מרויח רק 1% במקום 3% בממוצע.
לסיכום,ניתן לראות,כי תוחלת הרווח השנתי נטו ( לאחר תשלום מס רווח הון העומד על כ-20% כיום ) בשיטה זו עומד על 35%.
שיטה זו,דוגלת למעשה בכניסה לקראת סוף יום המסחר לתעודת סל SPY ללונג / שורט ( הימור על עלייה או על ירידה ) במידה ואלגוריתם מייצר איתות של שינוי מעל 2% או מתחת ל-2%- ליום המחרת.ובסוף יום המחרת,המשקיע יוצא מהפוזיציה.
מספר ימים בשנה
3 0 רווח יומי ממוצע
3 % מספר הימים שהמערכת המליצה וצדקה – TP
4 8% מספר הימים שהמערכת המליצה וטעתה – FP 52% ממוצע ההפסדים בשנה 0.02% תוחלת הרווח (כולל הפסדים ) לשנה ברוטו
4 4% תוחלת הרווח לשנה נטו ( כולל מס רווח הון )
3 5% יתרונות השיטה,שאנו קוראים לה "שיטת העקיצות" :
·         תשואה גבוהה למשקיע – ביחס לאלטרנטיבות ההשקעה הקיימות בשוק.
·         סיכון נמוך – מדובר בהשקעה בתעודת סל אשר מראש מפזרת את הסיכון ע"י פיזור ההשקעה במניות רבות.כמו כן,האלגוריתם הוכיח כי סטיית התקן נמוכה ולכן תוחלת ההפסד כמעט אפסית.
·         עמלות נמוכות – קניית תעודת סל מלווה בעמלות קנייה ומכירה כמעט אפסיות ( לרב הן מגולמות במחיר התעודה ) בניגוד לקרן נאמנות למשל,אשר כרוכה בתשלום דמי ניהול קבועים ללא קשר לתשואות השנתיות.
·         נוחות – שיטה זו,מקנה לסוחר אפשרות לבצע פעולה פעם אחת ביום,כלומר,הסוחר ניגש למחשב לקראת סוף יום המסחר ( ברבע השעה האחרונה ) ובודק אם עליו לרכוש/למכור/לבצע שורט על תעודת הסל SPY.פעולה זו ניתנת לביצוע מהבית,ע"י  גישה ישירה לנתוני הבורסה,ולא מצריכה מעקב שוטף אחר התנהלות היומיות של השוק,הודעות וכו'.
·         פוטנציאל אדיר – ניתן ליישם את המודל גם ע"י מסחר בתעודות סל ממונפות על ה-SPY וע"י כך להכפיל ולשלש את התשואות ( כפי הניתן לראות בטבלה למטה ).כמו כן,ניתן לסחור גם באופציות על התעודה בהתאם לשיטה אך הדבר כמובן מגדיל את הסיכון ודורש מיומנות רבה יותר.