הרב משה פיינשטיין ותרומתו ליהדות ארצות הברית - יחסו למודרנה כפי שהוא מתבטא בסוגיית כשרות וחלב גוי ובסוגיית מניעת הריון והפלות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7327
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

הרב משה פיינשטיין ותרומתו ליהדות ארצות הברית – יחסו למודרנה כפי שהוא מתבטא בסוגיית כשרות וחלב גוי ובסוגיית מניעת הריון והפלות מוגש במסגרת הקורס תאריך הגשה: 9.8.2012
תוכן העניינים
מבוא …
3
סקירת ספרות פרק א'- אתגרי המודרנה שעמדו בפני יהדות ארצות הברית בין השנים 1940-1970–…
5
פרק ב' – הרב משה פיינשטיין- ביוגרפיה –…
11
פרק ג' – פסיקתו של הרב פיינשטיין בנושא כשרות (חלב גוי)
16
פרק ד' – פסיקתו של הרב פיינשטיין בנושא מניעת הריון והפלות —
19
דיון ומסקנות -.
28
ביבליוגרפיה -..
30 מבוא
שמירת ההלכה נדמית כעניין המובן מאליו בחברה האורתודוכסית וכאתוס המאחד אותה, חרף הגיוון הקיים בחברה זו. יחד עם זאת, זהו אינו ביטוי של אתוס חברתי בלבד, ההחמרה הנראית כאובססיבית בענייני כשרות, דיני צניעות, דיני ממונות ועוד, מבטאת רעיון תיאולוגי חשוב לפיו בשמירת ההלכה האדם מתאים את אורח חייו לעולם הערכים שקבע האל (ליפשיץ, 2012). פסיקתו של הרב פיינשטיין (1985-1986) התבססה על פסיקת ההלכה האינטלקטואלית, לפיה ההלכה והמצוות נתפסות כמגלמות עולם של עקרונות תאולוגיים ומוסריים, או את רצון האל, הניתן להבנה ולהסבר. הרב סבר שהמוטיבציה לקיים את דרישות ההלכה צריכה לכלול את תחושת החובה יחד עם היסוד האינטלקטואלי ואת "מכלול הנימוקים שהביאו לגיבושה מתוך הטקסט התלמודי ולא מתוך בורות ורצון להשתתף בחוויה הדתית" (ליפשיץ, 2012, עמ').
הרב משה פיינשטיין מילא תפקידים רבים בתחום החינוך והחברה החרדית-אורתודוכסית ולפסיקתו הייתה השפעה רבה  בקרב יהודי ארצות הברית והיהדות האשכנזית בעולם. במטרה להתמודד עם בעיות סבוכות ומורכבות הקשורות להתפתחויות טכנולוגיות וחברתיות בעידן החדש (זוסמן, 2008), שילב הרב פיינשטיין בפסיקתו גישה פשוטה וברורה, שמקורותיה מן  המסורת הליטאית המזרח אירופאית, עם התייחסות והתאמה למציאות החיים בעולם החדש (שורק, 2007). נושא עבודה זו הוא הרב משה פיינשטיין ויחסו למודרנה. שאלת המחקר היא: מה היה יחסו של הרב פיינשטיין למודרנה ומה הביטוי לכך בפסיקותיו ההלכתיות בין השנים 1940-1970? מטרתה של העבודה היא להציג את דמותו של הרב פיינשטיין כדמות בולטת שתרמה והשפיעה רבות על היהדות הארותודוקסית בארצות הברית וזאת בתקופה שעמדו בפניה אתגרים והתלבטויות מורכבות.
בפרק הראשון אתאר את מצבה של יהדות ארצות הברית בין השנים 1940-1970, על מנת לתת רקע להבנת החברה בה פעל פיינשטיין והאתגרים שעמדו בפניה.  בפרק השני, אביא את סיפור חייו של הרב פיינשטיין. לאחר מכן, בפרק השלישי, אסקור את פסיקתו של הרב פיינשטיין בנושא חלב גוי, לאור הצרכים שעלו בחברה המודרנית האמריקאית ובפרק הרביעי, אדון בפסיקתו בנושא  מניעת הריון והפלות. באמצעות סקירה זו אנסה לצייר את דמותו של הרב ולהראות את תרומתו להתפתחותה של יהדות ארצות הברית.