התנסות במחקר , 10686 , אפקט סטרופ -השפעת גודל גופן על זמן התגובה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2463
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

2 0מנהל עסקים אפקט סטרופ – השפעת גודל גופן על זמן התגובה תקציר במחקר זה נבדקה השפעה של גודל המילה על זמן התגובה הנדרש לשיים את צבעה של המילה. בניסוי השתתפו 10 נבדקים , כולם אנשים בוגרים דוברי עברית כשפת אם , בעלי ראיה תקינה/מתוקנת  ובעלי ראיית צבעים תקינה .
בניסוי נמדדו זמני תגובה של הנבדקים למילים המוצגות בפניהם , חלקן בתנאי תואם וחלקן בתנאי הלא תואם , כאשר בשני התנאים הופיעו מילים מודפסות בגופן קטן או בגופן גדול. השערת המחקר הייתה שזמני התגובה בתנאי הלא תואם יתארכו כאשר נשתמש באותיות גדולות יותר. תוצאות המחקר מפריכות את ההשערה – נמצא שכאשר גודל הגופן הוגדל , זמן התגובה בתנאי הלא תואם התקצר. התוצאות שהתקבלו אינן מובהקות ויש להרחיב את המדגם על מנת להכריע בשאלת השפעת הגודל על זמן התגובה.  מבוא
כל מי שנוהג ברכב מכיר את המצב בו אנחנו נוהגים מהעבודה לקניון , למשל , ופתאום מוצאים את עצמנו בדרכינו לכיוון הבית , כאשר בכלל לא התכוונו לכך… איך זה קרה? הלא אנחנו עצמנו לחצנו על דוושת הגז והברקס ,סובבנו את ההגה, נהגנו לפי חוקי התנועה בלי לסכן את עצמנו ואת הסובבים ,תוך כדי שהיינו צלולים בדעתנו ?  הסבר לתופעה נפוצה זו טמון בתהליך האוטומטיזציה – פעולת הנהיגה מתבצעת לעיתים כה קרובות עד שנעשתה אוטומטית עבורנו ומתבצעת עוד לפני שחשבנו על הפעולות הדרושות לכך. המושג "אפקט סטרופ" מתייחס לתופעת האוטומטיות ,בין היתר , בקריאת מילים ולהתנגשות בינה לבין פעולה שאינה אוטומטית :
שיום צבע , ומתבטא בזמן העובר מרגע הצגת הגירוי לנבדק עד למתן תשובה נכונה על ידו – להלן זמן תגובה . זמן התגובה גדל כאשר צבע בו המילה כתובה אינו תואם את משמעותה- דהיינו ב"תנאי הלא תואם" . שאלת מחקר זה הינה: האם לגודל האותיות הכתובות ישנה השפעה על התנגשות זו? האם זמן התגובה בתנאי הלא תואם יגדל כאשר נגדיל את האותיות ?