עמדות של מורים כלפי יעילות של שילוב תלמידים בעלי קשיים במתמטיקה

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4395
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

MA חינוך מיוחד  שם הקורס – יולי 2013
מס' קורס: נושא הפרוייקט:
עמדות של מורים כלפי יעילות של שילוב תלמידים בעלי קשיים במתמטיקה בכיתה רגילה מנחה: ד"ר מגישות: ת.ז. : תקציר בפרוייקט יישומי זה ביקשנו לבחון את העמדות של מורים מהחינוך הרגיל כלפי שילוב של תלמידים מתקשים ולקויים במערכת החינוך הרגיל. הספרות מלמדת כי קבוצת התלמידים החלשים במתמטיקה היא הטרוגנית למדי הן במאפייני החשיבה והן באסטרטגיות הלמידה. הקשיים של התלמידים עשויים להתבטא באופנים שונים כמו למשל קשיים בשליפת עובדות יסוד, חוסר שליטה בחישובים, וחוסר יכולת לגשר בין הידע הפורמלי לידע המעשי הנדרש מהם. לאור המורכבות שבהוראה לקבוצה כה מגוונת מבחינת אופי הקושי וסגנון הלמידה המתאים, ביקשנו לבחון כיצד רואים המורים את השילוב של התלמידים הללו במסגרת החינוך הרגיל. כלי המחקר כלל ראיונות חצי מובנים עם שישה מורים העובדים בבתי ספר יסודיים במרכז הארץ. המורים נשאלו על האופן שבו הם תופסים את יעילות השילוב, על אסטרטגיות הלמידה, על עמדתם לגבי אבחון וכן על האופן שבו הורים יכולים לסייע לתלמידים. ניתוח הממצאים שנעשה בגישה האיכותנית העלה כי מורים מוכנים להכיל את השילוב כל עוד מדובר בטווח הקל של לקות הלמידה (תת-משיגים, מתקשים). לגבי התלמידים הלקויים נראה כי הדעות יותר חלוקות, כאשר יש מורים שחושבים כי אותם ילדים צריכים להיות בבית ספר או בכיתה לחינוך מיוחד. הממצאים תואמים את הידוע לנו ממחקרים קודמים הגורסים השילוב יעיל רק אצל חלק מלקוי הלמידה (Roberts & Mather, 1995)..
תוכן פרק 1. מבוא. 1
פרק 2. השיטה.. 4
2 .1 מטרת המחקר. 4
2 .2 גישת המחקר. 4
2 .3 שדה המחקר. 4
2 .4 משתתפים.. 5
2 .5 כלים.. 5
2 .6 הליך. 5
2 .6.1 איסוף הנתונים.. 5
2 .6.2 ניתוח הנתונים.. 5
2 .7 אתיקה.. 6
פרק 3. הממצאים.. 7
דיון 10 ביבלוגרפיה.. 13
נספחים. משפטים נספח 1. הראיון משפטים נספח 2 . סיכום הראיונות.. 16