העבודה עוסקת בשפה ובפסיכולוגיה של ספרות ילדים תוך התייחסות תוך ניתוח חסמבה, מסע לגיל ארבע ופיצה צחי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2299
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

הסופר יגאל מוסינזון פרסם את סדרת הספרים חסמב"ה – אחת הסדרות הפופולאריות של ספרות הילדים. סדרת ספרים זו מציגה לקורא עולם הנבנה לילדים בלבד, עולם מלא הרפתקאות חדשות בכל ספר.
בסדרת חסמב"ה קיימים 44 כרכים, כאשר מוסינזון השתדל להוסיף ספר נוסף לספרה פעם בשנה, ובכל ספר נמצאת אותה חבורת ילדים מתל אביב, היוצאת לעזרתו של הצבא וכנגד אויביה של מדינת ישראל, אך עם עלילה הרפתקנית, מרתקת וסוחפת בכל פעם מחדש.
מוסינזון מצליח לסחוף אחריו קהל קוראים גדול בעקבות עלילה מעניינת ומרתקת הנעזרת בשפתם ההרפתקנית הפשוטה של הילדים. חבורת חסמב"ה מוקמת על מנת לעזור להגנה במאבק כנגד הבריטים ששולטים בארץ. יגאל מוסינזון החל לכתוב את סדרת ספרי חסמב"ה בשנות החמישים. את הרעיון לכתיבת חסמב"ה קיבל מוסינזון כאשר ראה את ילדיו קוראים ספרי עלילה מתורגמים מלשונות זרות. אז הוא התפאר בפניהם שהוא מסוגל ליצור סידרה מקורית על נוער עברי, שלא תיפול מהסדרות הזרות. בסדרת הספרים נראית בבירור ההיררכיה בין מעמד הילדים בתוך החבורה. ירון זהבי הוא מפקד חסמב"ה והמנהיג של החבורה, אחריו בהיררכיה נמצאת תמר, סגניתו, וכן הלאה לדמויות אחרות בחבורה כגון: אהוד השמן, מנשה התימני, ועוזי הרזה. עצם מתן שמות הכינוי לדמויות מגלה לנו מאפיין בולט בספרות הילדים הפופולארית – סטריאוטיפיות. כל דמות שונה מרעותה וזה מה שמייחד אותה מתוך כל הדמויות.
בנוסף, סגנון הכתיבה הפשטני והקליל של הטקסט והשימוש הרב בסלנג, מציג לנו מאפיין נוסף בספרות הילדים הפופולארית. הילדים בסיפור משתמשים בקודים המובנים רק להם ובכך מחזקת ומגנה על עולמם. הילד הקורא מבין כבר בהתחלה כי הילדים משתמשים בשפה משלהם.
כאשר הילדים רוצים להעביר מסר כלשהו ביניהם בלי שאף אחד יבין חוץ מהם הם משתמשים בקוד הזיהוי: "חסמב"ה, חסמב"ה, חסמב"ה". מאפיין נוסף בו אפשר לראות את בניית ה"עולם לילדים בלבד" הוא במקום המפגש של הילדים.
הגישה למקום זה מיועד ומוכר רק להם ובו הם מתכננים את ההרפתקה הבאה שלהם.