אבהות בצל התמכרות לסמים - סקירת ספרות בנושא אבות מכורים לסמים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7723
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

אבהות בצל התמכרות לסמים
1 1 מרץ, 2012
תוכן עניינים
מבוא. 3
הזהות האבהית. 4
הזהות האבהית ותפקיד האב. 4
אבהות אחראית (Responsible Fathering) 4
ההורה המכור. 5
הספרות הקיימת ומגבלותיה. 5
התמכרות במשפחה. 6
הורים מכורים.. 7
ילדי מכורים.. 11
אבות מכורים.. 13
הספרות הקיימת ומגבלותיה. 13
אבות מכורים לסמים לעומת אבות אלכוהוליסטים.. מנהל עסקים גורמי סיכון וגורמי הגנה הנובעים מהתמכרות אב לסמים – סקירת ספרות. משפטים דיון 18
סיכום.. 19
רשימת מקורות. 20 מבוא
מן המחקר האפידמיולוגי שערכו בר-המבורגר, אזרחי, רוזינר וניראל (2009) עולה, כי כחצי אחוז מבין הגברים המדווחים על שימוש בסמים הינם אבות לילדים עד גיל 18. סם הינו חומר הפועל במערכת העצבים המרכזית במוח ומשנה את מצב התודעה (ההכרה) של המשתמש בו. חלק מפעילות הסם במוח כוללת הפעלת מכניזם של גירוי מחזק לשימוש חוזר בסם, מכניזם העומד בבסיס התלות הנפשית והגופנית בסם. סם יכול להיות חומר חוקי לשימוש (תרופות מרשם מסוימות, חומרים נשאפים), או בלתי חוקי (מריחואנה, קוקאין, אקסטזי, הרואין וכו') (קרמניצר, 2004).
התמכרות הינה שלב מתקדם בהתפתחות התלות בסם, המאופיין בצורך חזק להשתמש בסם באופן חוזר ונשנה ובצורך להגדיל את כמויות הסם הנצרכות (עקב התפתחותה של סבילות). מתמכר הוא אדם הסובל מ- "הרעלת סם" כרונית ומניעת סם מאדם כזה גורמת להופעתם של סימני גמילה (קרמניצר, 2004).
החברה אוסרת שימוש בסמים בגלל הנזקים הנגרמים לפרט, לסביבה הקרובה של המשתמש ולחברה בכלל (קרמניצר, 2004). מכאן, שעצם שימושו של האדם בסמים על בסיס קבוע אינו פוגע רק באדם עצמו, בעיקר כאשר מדובר בהורה שבאחריותו גידול ילדים והקניית ערכים ותוואי הדרך שעליהם לצעוד בו. כאשר אדם אינו מסוגל לעשות זו בשל התמכרותו, פשר הדבר שהוא אינו עומד במחויבויותיו כלפיי ילדיו וכלפיי החברה. הורים מכורים בסמים עשויים להיות עסוקים יותר ויותר בהשגה ובשימוש בסם מאשר בדאגה לילדיהם, והם למעשה אינם "פנויים" לשמש כהורים. אם כן, ברור כי התמכרות עשויה להוות גורם המשפיע על המשתמש כהורה ועל מחויבויותיו כלפיי ילדיו על בסיס יום-יומי (Barnard, 2005a; 2005b).
הורות ואבהות מהווים תפקידים משמעותיים בחייהם של משפחות בכלל, ושל גברים וילדיהם בפרט. בעבודה זו בחנו את האבהות כתפקיד וכמבנה חברתי בחייהם של גברים, בחנו את השימוש וההתמכרות בסמים כגורם המשפיע על האבהות, אם לחיוב ואם לשלילה, ואת התייחסות הספרות המקצועית והמחקרית לנושא.