ניתוח וסקירת ספרות קצרה – הפרעה דו-קוטבית מסוג I, בסרט "מר ג'ונס"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1959
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר –  הפרעה דו קוטבית מסוג
1 בסרט מר ג'ונס (ריצ'ארד גיר, 1993) בתרגיל זה ננתח את דמותו והתנהגותו של מר ג'ונס – דמות ראשית בסרט הנושא את שמו – הסובל מהפרעה דו-קוטבית המתבטאת בתחלופה גבוהה של תקופות מאניות ודיכאוניות. הניתוח כולל פירוט של תסמינים האופייניים להפרעה דו קוטבית מסוג 1 (בהתבסס על סקירת הספרות), תוך הדגמה כיצד תסמינים אלו מופיעים אצל הדמות הראשית בסרט. הניתוח מתבסס על סקירת ספרות וצפייה בסרט ואורך כ-4 עמודים.
תרגיל סמסטר ב' – הפרעה דו-קוטבית מסוג I, בסרט "מר ג'ונס" / מייק פיגינס (במאי) הקדמה בתחילת המאה ה-20, הפסיכיאטר הגרמני קרפלין הציע תיאורים והגדרות, התקפים גם כיום, לקשת רחבה של ליקויים ושינויים במצב-הרוח המקשרים בין דיכאון למאניה. קרפלין טבע את המונח "מאני-דיפרסיבי" לתיאור קשת זו, הנקראת כיום הפרעה דו-קוטבית.
קרפלין תיאר את ההפרעה כרצף של תופעות דיכאון חוזרות ונשנות, שאת שני קטביו מהווים קיצוניות של מצב-רוח מרומם ופעילות מוגברת (מאניה), ותקופות של דכדוך חמור ונרפות (דיכאון).
בין האפיזודות ישנה חזרה לתפקוד תקין (Al Jurdi et al., 2012; Mandarelli et al., 2012; Nolen-Hoeksema, Fredrickson, Loftus, & Wagenaar, 2009; Sloan-Manning, Saeeduddin, McGuire, & Hay, 2002; היימן ובונה, 2011; זמישלני, 2010; מסלר וזלצמן, 2011).
ההפרעה, על שני קטביה, מביאה לפגיעה במהלך החיים, כולל פגיעה ביכולת לעבוד וליצור קשרים בינאישיים.
במצבים קיצוניים היא עלולה אף לגרום למוות, עקב התנהגות מסוכנת או התאבדות ונטייה מוגברת לתחלואה נלווית (Johnson, Winett, Meyer, Greenhouse, & Miller, 1999; Mandarelli et al., 2012; Seidel et al., 2012; היימן ובונה,
2 011).
בתרגיל זה ננתח את דמותו והתנהגותו של מר ג'ונס – דמות ראשית בסרט הנושא את שמו – הסובל מהפרעה דו-קוטבית המתבטאת בתחלופה גבוהה של תקופות מאניות ודיכאוניות.
תיאור הסרט הסרט מתאר את עלילותיו של מר ג'ונס, אלמוני בעשור הרביעי לחייו, במשך תקופה של מספר חודשים בקירוב. הוא נפתח עם הגיעו של ג'ונס לאתר-בניה וקבלתו לעבודה שם. לאחר שהוא מטפס לגג ומאיים "לעוף ממנו", ג'ונס נלקח בכפייה לאשפוז בבית-חולים פסיכיאטרי ומאובחן בצורה שגויה כסכיזופרן. לאחר שחרורו יוצא ג'ונס למסע בזבוז קיצוני יחד עם כספרית שפגש בבנק, בעת שמשך את כל כספו וסגר את החשבון שלו. בסוף מסע הבזבוזים משתתף ג'ונס בקונצרט, כשבמהלכו הוא עולה על הבמה ומשתלט על תפקידו של המנצח, מה שמביא למעצרו ולאשפוזו בכפיה בשנית.
לאחר שחרורו השני מתחיל מר ג'ונס לחוות תסמינים דיכאוניים חמורים. בעידודה של הפסיכיאטרית באחריותה היה בעת האשפוז, ד"ר באוון, חוזר מר ג'ונס לבית-החולים הפסיכיאטרי ומתאשפז בשלישית. מר ג'ונס נותר באשפוז במשך יותר מ-30 ימים על מנת לטפל בתסמינים הדיכאוניים. לאחר מפגש מיני עם הפסיכיאטרית שלו, הוא מועבר לבית-חולים אחר ומשוחרר כמעט מיד לאחר מכן.
לאחר שחרורו השלישי של מר ג'ונס הוא מפגין שוב מצב-רוח מרומם, התנהגות קיצונית ומסוכנת ואף מזג-חם. הוא מנשק אישה זרה ברחוב, גונב אופנוע ומתפרץ על חבר. בסוף הסרט, שב מר ג'ונס לגג של אתר הבניה ממנו איים לקפוץ בהתחלה. הוא מטפס שוב לקצה הגג, אך אינו קופץ.
העבודה קיבלה ציון 92.