סיכום מקיף- המונטאז' הסובייטי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3108
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

סיכום זה הינו סיכום מקיף על המונטאז' הסובייטי. בסיכום זה ניתן למצוא רקע להתפתחות עריכת המונטאז', המאפיינים העיקריים שלה, וניתוחים מתוך הסרטים.
הסיכום מפרט על סדנת קולשוב וההישגים העריכתיים שהובילו לעריכת המונטאז' של אייזנשטיין, ניתוח מקיף של הסרט "אוניית הקרב פוטיומקין", "אוקטובר", "שביתה".
בסרט יש להם מופע של פשפשים מגוחך.
המונטאז' הסובייטי- רקע לתקופה סוציאליזם: תפיסה שבה קניין וחלוקת המשאבים נתונים לפיקוח חברתי במטרה לצמצם פערים בחברה, שווה בשווה. האידיאל הוא שוויון. המנגנון הוא בעלות משותפת על אמצעי הייצור (הקולקטיב, קואופרטיב).
המונטאז' הסובייטי נולד מהמהפכה הרוסית.
השיטות האפשריות הם:
1.         קומוניזם- דיקטטורה של הפרולטריון, ביטול מוחלט של הקניין הפרטי
2 .         סוציאל דמוקרטיה- מבנה קפיטליסטי אך קיים פיקוח על חלוקת המשאבים.
3.         אנרכיזם- ביטול השררה השלטונית.
בתחילת המאה ה- 20 רוסיה הייתה בשלה למהפכה.
צמיתים לשעבר היגרו במספרים גדולים מהכפר לעיר, רובם היו איכרים או פועלים חקלאיים.
התסיסה המתמשכת מאז המאה ה- משפטים בקרב האיכרים מצאה בשנת 1905 מקום לחבור לבעלי ברית בקרב מעמד הפועלים והימאים, וזו הפעם הראשונה בתולדות רוסייה שתחושת הקיפוח זכתה להנהגה שניתבה אותם לניסיון לבצע מהפכה.
הניסיון להדיח את הצאר משלטונו כשל, אך הוא עורר גלים אשר יגיעו למהפכה נוספת בשנת 1917. מהפכה פברואר בשנת 1917- בה ויתר הצאר על המלוכה, ובמקומו עלה שלטון ליברלי. לאחר מכן, מהפכת אוקטובר- בה המשטר הקומוניסטי, בהנהגת לנין, ידיחו את השלטון הליברלי של קרנסקי, ויהפכו את המשטר לדיקטטורי קומוניסטי.
תרבות הקולנוע ברוסיה התבססה לרב על חברות הפקה אירופאיות, על פי הנוסחאות האמריקאיות והאירופאיות, לפני המהפכה בשנת 1917.המהפכה שינתה מצב זה מן היסוד. המהפכה הרוסית, בהנהגת לנין, השתמשה בקולנוע ככלי לחנך את ההמון על פי התפיסה הקומוניסטית. זהו קולנוע שנע על ציר בין אידיאולוגיה לתעמולה. אלה סרטים שנקודת המוצא שלהם הייתה הנאמנות למסר שהכתיב את התפתחות הסרט. הסרטים אינם כלי בידורי, אלא כלי מחנך.
אין גיבורים ראשיים, יש המון, קולקטיב.
יש נראטיב על. השפה היא שפה חדשה, כדי להעביר מסר חדש חייבים לייצר אמצעים קולנועיים חדשים, קולנוע שבו הצופה יגיע למסקנה שלו בכוחות עצמו. שיעבור חוויה ויעבור תהליך אינטלקטואלי בכוחות עצמו. ייצור צופה אקטיבי, מעורב ביצירה.
הסרטים הפורמליזם רוצים להיות אוונגרדי, חדשני, אקספרימנטאלי. כאשר ישנה הזרה, שביתה הנורמה של הקליטה, אלא מכריחה את הצופה לחשוב ולשים לב לאומנות. הוא רוצה לגרום לנו לשאול את השאלה "למה מתכוון המשורר".
אנו רואים סרט שגורם לנו לחשוב על עבודת היוצר, לא רק על ה"מה" אלא גם על ה"איך". הקולנוע אמנם היה פורמליסטי, אבל היוצרים הציגו את הסרט באופן ריאליסטי.
זהו העולם כפי שהוא, הכל כדי לעודד את המהימנות של הסרט ולהדגיש ולחדד את ערכי המהפכה והמפלגה הקומוניסטית. הפן הריאליסטי הוא המיזנסצנה, בריאת העולם הקולנוע.
סדנת קולשוב תחילתו של המונטאז' הסובייטי החל את דרכו כאשר בתקופת המלחמה ותקופה שלאחריה סבלה רוסייה ממחסור חמור בסרטי צילום. יוצרי הקולנוע היו צריכים לתכנן כל שוט בקפידה ולצלם שוטים קצרים ככל האפשר. הם גם השתמשו בסלילי סרטים שנשארו במעבדות ובאולפנים מתקופת הצאר.
ההישג האומנותי נוצר ע"י חיבור שוטים זה לזה ויצירת משמעות חדשה לגמרי.
בשל המחסור החמור בחומר גלם, קולשוב ותלמידיו נאצלו להתאמן בכתיבת תסריטים ובעריכה חוזרת ונשנית של קטעים שהיו בידם, לרבות סרטים עלילתיים שיובאו מן המערב. הגורם השני בהתהוות המונטאז' הסובייטי היה הברתו של הסרט "אי סובלנות", שהיה האהוב על לנין, לברית המועצות. קולשוב ותלמידיו לקחו את הסרט כחומר גלם, למדו את העריכה שלו, הפרידו וחיברו קטעים מחדש כדי להגיע לסיפורים ומשמעויות חדשות. באחד מהניסויים האלה חיבר קולשוב את פניו של שחקן והצמיד אותן בכל פעם לשוט נפרד, ובכל פעם מחדש נולדה משמעות חדשה. כאשר הקרין את פניו של השחק עם קערת מרק, נוצרה תובנה כי השחקן רעב. כאשר הקרין את פניו של השחקן עם ארון קבורה נוצרה תובנה כי הוא אבל על ומת בנו.
בניסוי נוסף שערך, הוא חיבר חמישה שוטים ויצר סיפור:
1.         גבר הולך מימין לשמאל
2 .         אישה הולכת משמאל לימין
3 .         גבר ואישה נפגשים ולוחצים ידיים, הגבר מצביע-