עבודה סמינריונית מקיפה מאוד (40 עמודים) בנושא המימד התרבותי במיזוגים ורכישות. שאלת המחקר הינה - האם המימד התרבותי משפיע על מידת ההצלחה או הכישלון נוכח המיזוג. העבודה סוקרת חומר ספרותי רב ממקורות רבים באנגלית תוך שילוב מחקרים רבים שנעשו בתחום.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 9879
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בקורס ניהול אסטרטגי (10908) נושא העבודה:
הגורם התרבותי בהליך מיזוגים ורכישות   תוכן עניינים
פרק 1 : מבוא     4
פרק 2 : ההליך האסטרטגי של מיזוגים ורכישות     6
2 .1 – רקע         6
2 .2 – היסטוריה  7
2 .3 – סוגי רכישות          9
2 .4  – גורמים מרכזיים לביצוע הליך רכישה/מיזוג   9
2 .5 – מורכבות ובעייתיות בביצוע מיזוגים ורכישות 10
2 .6 – יתרונות, חסרונות וסיכונים של אסטרטגיית מיזוגים ורכישות  11
2 .7  –  שלבים מרכזיים בתהליך הביצוע של מיזוגים ורכישות.          12
פרק 3 – המשתנה הב"ת – הפער התרבותי והמימד התרבותי         מנהל עסקים
3 .1 –  הגדרות    מנהל עסקים
3 .2 – הפער התרבותי (לאומי וארגוני)      16
3 .3  – מדידת המשתנה הבלתי תלוי – הפער התרבותי       17
3 .4– סוגי תרבויות שונים והשפעתם על תהליך השילוב התרבותי-חברתי     21
פרק 4  – המשתנה התלוי –  הצלחת מיזוגים ורכישות
5
4 .1 – שיעור ההצלחה של מיזוגים ורכישות
5
4 .2 – תכונות ומאפיינים לרכישה מוצלחת ובלתי מוצלחת
5
4 .3 – השיטות למדידת הצלחה וכישלון של מיזוגים ורכישות           28
פרק 5 –  דיון בשאלת המחקר      30 פרק 6 – סיכום ומסקנות  34
פרק 7 – ביבליוגרפיה      37
פרק 1 : מבוא
זה שנים רבות רבות שאנו עדים למגמת עלייה בתחום המיזוגים והרכישות. תחום זה מהווה אסטרטגיה שכיחה בקרב חברות רבות בארץ ובעולם.
הנתונים מצביעים כי בעשורים האחרונים חל גידול משמעותי במספר המיזוגים והרכישות אשר יוצאים אל הפועל, למרות זאת אין להתעלם מהנתון המצביע על כך שכ 2/3 מהמיזוגים דינם להיכשל.
העולם האקדמי חוקר דיסציפלינה זו בכדי לאתר את הגורמים והמשתנים העיקריים אשר משפיעים על הצלחת התהליך וכישלונו (Cartwright & Schoenberg, 2006).
עבודה זו מבקשת להציג ולבחון גישות שונות, מחקרים אמפיריים ומודלים שניסו לאמוד ולמדוד את הגורמים השונים אשר עומדים בקשר ישיר ועקיף עם תחום זה. יחד עם זאת בחרתי להתמקד במימד מרכזי אשר לו השפעה על תהליך המיזוג, על ביצועיו והצלחתו והוא המימד התרבותי – גורם זה נחקר רבות בעשורים האחרונים על כן אנסה לרכז את מירב התובנות והממצאים בתחום ע"מ להקיש על מידת ההשפעה של גורם זה בהליך המו"ר וליצור מעין מסגרת קונספטואלית המבוססת על בסיס תיאורטי תוך הצגת מספר מקרי בוחן ודוגמאות להליכים מוצלחים לצד כישלונות חורצים, זאת לצורך הבנת ההשפעה וההשלכות של מימד זה.
תחום זה הינו נושא חם אשר מסקרן מאוד גם את עולם האקדמיה, מחקרים רבים יצאו אל האור בנושא זה, אולם כיום אין מסקנה ברורה האם מהלך זה אכן מקנה יתרון תחרותי לחברות השונות המשקיעות משאבים רבים לאורך התהליך עצמו ובאינטגרציה לאחר מכן. הנתונים שיצטברו במשך העשורים האחרונים מראים כי תהליך המיזוג בכלל והשילוב בפרט טומנים בחובם לא מעט בעיות אשר מסיבות שונות גורמות לכישלון נחרץ של ההליך ובכך אובדן היתרון האסטרטגי המיוחל ונזקים כלכליים לחברה הרוכשת והנרכשת.
אם כן, עבודה זו תתמקד בגורם התרבותי הן הלאומי והן הארגוני כגורם מפתח להצלחה או כישלון בהליך המיזוג על שלביו השונים.
לב העבודה יתמקד בדעות וגישות שונות שנחקרו בשנים האחרונות ומנסים לשפוך אור על המאפיין התרבותי כגורם מרכזי  אשר יש להבין את השלכותיו בתהליך מורכב זה.
עבודה זה מבוססת על מאמרים אקדמיים שנכתבו בשנים האחרונות וחקרו את מימד זה ואת השלכותיו, כמו גם מחקרים אמפיריים שחקרו את הקשר שבין המשתנים, יש לומר כי המסקנות אינן חד משמעיות ולכן אציג את הגישות השונות משני צידי המתרס.
שאלת המחקר: מה השפעת הפער התרבותי על הצלחת מיזוגים ורכישות?
השערת המחקר: ככל שהפערים התרבותיים יהיו גדולים יותר כך יקטן הסיכוי לממש את הסינרגיה ולהביא להצלחת המיזוג.
המשתנים הנחקרים:
משתנה ב"ת: הפערים התרבותיים/ הבדלים תרבותיים.
המשתנה התלוי: הצלחה או כישלון של הליך המיזוג והרכישה. העבודה בנויה על בסיס המתדולוגיה הבאה:
הצגה מן הכלל אל הפרט, ראשית אציג את עולם המיזוגים ורכישות ובכלל זה: מאפיינים, גורמים וסיבות לצד מגמות עכשוויות בעולם. בפרקים העוקבים אציג כל אחד מן המשתנים שבשאלת המחקר כולל מאפיינים מרכזיים ואופני מדידה של המשתנים השונים. את פרק הדיון אבסס על סמך מספר מחקרים אמפיריים שבחנו את שאלת המחקר תוך כדי הצגת שני צידי המתרס, בסופו של פרק זה אענה על שאלת המחקר. בפרק הסיכום אציג את המסקנות והתובנות מן העבודה.