מבוא למשפט ויסודות המשפט 10735 האוניברסיטה הפתוחה

תקציר העבודה

ממ"ן 14- סמסטר ג' 2011
מבוא
למשפט ויסודות המשפט
1 .א. דן יכול לתבוע את כיף ושעשוע בעוולות מסגרת הבאות:
1 . עוולת הרשלנות: סעיף 38 ו-41 בפקודת הנזיקין:
חובת זהירות: מושגית- על חברת כיף ושעשוע חלה חובת זהירות ואחריות כמפעילת הבריכה .
התרשלות: הדבר המצופה מחברה …
הנזק שנגרם: בעקבות התרשלותה של החברה… סיבתיות עובדתית וסיבתיות משפטית: קשר עובדתי- קשר משפטי-.
2. עוולת הפרת חובה חקוקה: קיומה של חובה המוטלת על המזיק מכוח חיקוק- ישנה תקנה …
1 .ב. החברה להגנתה תוכל להיעזר בסעיף 65 וסעיף 68 בפקודת הנזיקין הקובעים…
2 .א. לפי סעיף 23 לפק' הנזיקין, שמעון יכול לתבוע-  יסודות הסעיף: ב. התשובה לא הייתה משתנה כי ע"פ סעיף 24, (1) המעשה צריך להיעשות בסבירות כדי להגן על עצמך או זולתך מפני פגיעה של מישהו והיחס בין הנזק שנגרם לבין הנזק שיגרם כתוצאה- ג. ע"פ סעיף 64 בפקודת הנזיקין מי שגרם במעשהו עוולה שגרמה לנזק הוא "אשם" וע"פ סעיף 67 גם אדם אשר אחראי על אותו אדם אחר שעשה את העוולה נקרא "אשם"-

3 .א. ע"פ חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 והגנת הרישום סעיף 127, א, ירון רשאי למכור את זכויותיו לשמעון ורשאי לרשום הערת אזהרה לטובת שמעון אע"פ שטרם הוסדר הרישום בלשכת רישום המקרקעין כיוון שרשומה הערת אזהרה לטובתו-
ב. בהסתמך על סעיף 9 לחוק המקרקעין, תביעתו של ירון אכן תצלח כיוון שירון…

4 . ע"פ  סעיף 37, א' לחוק המקרקעין, ראובן ויהושע רשאים לפרק את השותפות… .א. דן יכול לתבוע את כיף ושעשוע בעוולות מסגרת הבאות:
1 . עוולת הרשלנות: סעיף 38 ו-41 ??בפקודת הנזיקין:
חובת זהירות: מושגית- על חברת כיף ושעשוע חלה חובת זהירות ואחריות כמפעילת הבריכה, היה עליה לדאוג לכך שיהיה שילוט האוסר על כניסת קטינים לבריכה ללא ליווי מבוגר וכמו כן לדאוג למציל. בנוסף לכך ובהנחה שאכן קוימו אמצעי זהירות אלו היה עליה לנקוט באמצעים שיהיה בהם כדי לוודא את אכיפת ההנחיות וביצוען בפועל, באופן שיימנע מקטינים, באופן מוחלט, להיכנס ולשהות במי הבריכה, ללא פיקוח של הורים או קרובי משפחה מבוגרים אחרים. אמצעים כאלה לא ננקטו ע"י החברה שכן, יואב נכנס למי הבריכה ללא ליווי מבוגר ועל כן אין היא יכולה לפטור את עצמה מהאחריות לטביעתו של יואב.
קונקרטית- במקרה שלנו החברה לא קיימה את חובת הזהירות ואפשרה ליואב להיכנס למים ללא ליווי מבוגר. מבחן הצפיות: צפיות טכנית וצפיות נורמטיבית: קיומה של אפשרות הטביעה במי הבריכה והנזק שבמקרה שלנו הינו מוות אשר נגרם ליואב כתוצאה מכך היו, כאמור, צפויים לכל אדם סביר, ודאי לכל מפעיל בריכה ציבורית, בה משתמשים מאות ואלפי מתרחצים ובעיקר בני נוער, קטינים ופעוטות. מכאן שמוטלת על מפעילת הבריכה גם חובת הזהירות הקונקרטית במקרה הספציפי שבשאלה. לא ניתן לאמר כי סיכונים מסוג זה, שהם סיכונים צפויים וחזויים לכל בר דעת ולא רק למפעיל בריכה הסביר, הם מסוג הסיכונים ה"רגילים" או "הסבירים" שהנכנס למי הבריכה, אף אם בקטין מדובר, נוטל על עצמו.דיוק.
התרשלות: הדבר המצופה מחברה המפעילה בריכה ציבורית הוא אחריות וזהירות יתרה קל וחומר כשמדובר בקטינים. קיים קשר סיבתי בין החברה לבין הנזק כיוון שהחברה התרשלה באחריותה ולא נהגה בזהירות בכך שאפשרה לקטין להיכנס לבריכה ללא ליווי מבוגר ובכך שלא דאגה שהמציל או אחד מעובדיה ינסו למנוע את הנזק. הדבר מעיד על נוהלים לקויים והתנהגות בלתי תקינה של החברה והעובדים, שהיו ממונים על שמירת הסדר והבטיחות בשטח הבריכה. כמו כן, לא ידוע האם טופל יואב בציוד החייאה וייתכן כי נמנע מיואב טיפול החייאה ועזרה ראשונה ראויים,שאולי בעזרתם ניתן היה להצילו. העובדה שיואב טבע מבלי שאיש מהמצילים או העובדים בבריכה יבחין שיואב נמצא ללא השגחת מבוגר מצביעה על נוהלי הפיקוח וההשגחה הלקויים שהיו קיימים בבריכה. הנזק שנגרם: בעקבות התרשלותה של החברה נגרם נזק והנזק הוא שיואב מת כתוצאה מהטביעה.
סיבתיות עובדתית וסיבתיות משפטית: קשר עובדתי-אלמלא ההתרשלות של צוות הבריכה הנזק היה נמנע ויואב לא היה טובע ומת. אילו המציל או מישהו מעובדי הבריכה היה מוציא את יואב מהבריכה כיוון שהוא ללא ליווי מבוגר הטביעה והמוות של יואב היו נמנעים.
קשר משפטי-מבחן הסיכון-סעיף
3 8 בפקודת הנזיקין שמורה על חובת הראיה ברשלנות לגבי דברים מסוכנים ובמקרה זה החברה צריכה להציב תקנה המורה על איסור כניסת ילדים לבריכה ללא ליווי מבוגר שמטרתה היא למנוע נזקים מהסוג שלנו וכן, באה להגן על מקרים של טביעה, פגיעה ומוות כתוצאה מאי ציות לתקנה זו ואכיפתה (במקרה שלנו ע"י צוות הבריכה) ולחוק זה. ניתוח הסיבתיות המשפטית חסר.
2. עוולת הפרת חובה חקוקה: קיומה של חובה המוטלת על המזיק מכוח חיקוק- ישנה תקנה האוסרת על כניסת קטינים לבריכה ללא ליווי מבוגר (תקנות הסדרת מקומות רחצה-בטיחות בבריכות שחיה התשס"ד)וכמו כן תקנה הקובעת כי המציל מחויב ) למנוע ממתרחצים, שלפי דעתו אינם יודעים לשחות, להיכנס למים שעומקם מעל 1.2, במקרה שלנו המציל לא מנע זאת-סעיף 7, א(…