מעבר לרעלה- מעמדן של נשים בחברה האיסלאמית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 5311
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תקציר מעמדן של הנשים בחברה האסלאמית מוגדר הן על ידי התרבות וההיסטוריה המוסלמית והן על ידי כתבי הקודש וההלכה המוסלמית, השריעה. סוגיית מעמדן החברתי-משפטי של נשים מוסלמיות מהווה אחד מתחומי המחקר הרווחים בספרות דהיום. חוקרים שונים, בעיקר בתחומי הבלשנות, מדעי החברה והרוח בוחנים סוגיות שונות הקשורות לחיי החברה, המשפט, הפוליטיקה, הדת, התרבות וההשכלה. עיון בספרות המחקרית העולמית בכלל ובישראל בפרט, מלמד כי מעמדן של נשים מוסלמיות הינו מורכב ותלוי בגורמים חברתיים-תרבותיים, השלטון המכהן ובמאפייני הנשים עצמן. בשל כך תמונת המצב של הנשים המוסלמיות אינה אחידה, אלא הטרוגנית ביסודה. למרות שונות זאת, בקרב החוקרים קיימת תמימות דעים שבמקרים רבים זכויות הנשים מובחנות מאלו של הגברים. יתרה מזאת, הפערים המגדריים מלמדים כי ידם של הגברים על העליונה ומעמדן של הנשים נמוך. על רקע העניין ההולך וגובר בחקר המעמד החברתי-משפטי והמעמד האישי של נשים מוסלמיות ניבחנות מהן הסיבות לדכוי הנשי ומהן דרכי ההתמודדות של נשים אלה בבתי הדין השונים,לרבות בתי הדין הדתיים. בתי הדין הדתיים בקרב האוכלוסייה הערבית מכונים בתי דין שרעיים ומבוססים על ההלכה הדתית,השריעה. השריעה הינה עתיקת יומין ובאופן עקרוני אינה ניתנת לשינוי. המחקר בוחן כיצד נשים מוסלמיות מתמודדות עם הלכי הרוח והזמן המשתנים בעוד החקיקה העותמ'אנית נותרת על כנה.
לאור הספרות הנידונה ברצוני לבחון את מעמדן המשפטי של נשים מוסלמיות בבתי הדין השרעים בישראל. בעבודה המוצגת להלן ברצוני לבחון האם החלטות בתי המשפט השרעים בישראל תורמות להעצמה ו/או להחלשה של נשים מוסלמיות? ובאופן ספציפי יותר, ברצוני לבחון את שאלת המחקר הבאה:
האם הפסיקה השרעית בנוגע למזונות אישה מיטיבה ו/או מחלישה את האישה המוסלמית בישראל ?
על מנת ליתן מענה לשאלה הנידונה בכוונתי להציג בראשית הדברים סקירה תמציתית המסכמת  את תמונת המצב בנוגע למעמד החברתי-משפטי של נשים מוסלמיות בכלל, ובישראל בפרט. בחלק זה אציג את טענות החוקרים הבולטים בתחום ואנסה לבחון האם המקרה הישראלי דומה או שונה לדפוסים הרווחים במדינות מוסלמיות אחרות. בהמשך אציג התייחסות להלכה המוסלמית, השריעה ולבתי הדין השרעים בישראל . בחלק זה ייבחנו סמכותם ומעמדם של בתי הדין השרעיים בחברה הישראלית בכלל ובחברה הפלסטינית בפרט ותיבחן זיקתם לבתי הדין האחרים בישראל. בחלק השלישי אבחן סוגיה אחת בתחום המעמד האישי של נשים מוסלמיות–כיצד הזכות למזונות אישה באה לידי ביטוי בחקיקה ובפסיקה השרעית. לבסוף אציג סיכום קצר.