לשון ותקשורת 10668

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 835

תקציר העבודה

תקציר ממ"ן 12 – לשון ותקשורת שאלה מספר 1 – א. מעתק סמנטי משמעו…  ב. ישנם כמה גורמים לקיומם של מעתקים סמנטיים…    ג. מטפורה- מעתק המבוסס על דמיון בין מסומנים . העברת משמעות… ד.  המעתק הסמנטי בעבור כל מילה מודגשת-..קרם עור וגידים-…
שאלה מספר 2: א.  נרדפות זהו מצב שלכמה מסומנים יש מסומן 1. ישנם 2 סוגים של נרדפות – נרדפות מלאה ונרדפות…
שאלה מספר 3: א.  פוליסמיה-זהו מצב…
ב.  התופעה החלה בכל אחד מהמשפטים:…
שאלה מספר 4:
א. 3 סוגים של ניגודים סמנטיים-  ניגודים מוחלטים- שני משמ מטלת מנחה- ממ"ן 12
שאלה מספר 1:
א. מעתק סמנטי משמעו תוספת של משמעות למילה קיימת ברוב המקרים שתי המשמעויות משמשות זו לצד זו אך לעיתים המשמעות החדשה דוחקת ומחליפה  את קודמתה. יש לציין כי לא תמיד המשמעות השנייה מוכרת לנו כיוון שהיא יכולה להיות מהת"נך. לדוגמא : המילה לכהן – משמעות ראשונה היא לשרת בבית מקדש והשנייה להיות בעל משרה בכירה. ב. ישנם כמה גורמים לקיומם של מעתקים סמנטיים –
1 .      שינויים טכנולוגיים- שינויים בתנאיי החיים לדוגמא:רכב,עכבר וכו..
2.      שינויים במטען הרגשי של המילה- כלומר הקונוטציה שהמילה מעלה לדוגמא:בטטה,פרה…  זקן-בעבר חכם ובעל ניסיון והיום במשלב מילה זו קיבלה קונוטציה שלילית.
3.      השפעות שפות זרות- מילה בשפה זרה מקבלת משמעות נוספות, העברית שאלה לתוכה את המשמעות של מילים מהשפה הזרה . לדוגמא- גיבור- אדם חזק דמות בעלילה. עכבר –mouse  בעל חיים+אביזר למחשב.
  ג. מטפורה- מעתק המבוסס על דמיון בין מסומנים . העברת משמעות של מושג משדה סמנטי אחד לאחר.  העברה זו מתאפשרת על סמך דמיון בתכונה אמיתית או מדומה. לדוגמא דמיון באיברי גוף- בטן האונייה לאונייה אין בטן אבל הכוונה לפנים שלה. מטונימיה- מעתק סמנטי המבוסס על מגע בין מסומנים –קשר,קרבה במציאות. בין המטפורה למטונימיה אפשר להגדיר כי כל מה שלא דמיון הוא מטונימיה ובכך לשלול ולהבין את ההבדל. לדוגמא:
כל האולם הריע-הקהל שבאולם הריע. ד.  המעתק הסמנטי בעבור כל מילה מודגשת- קרם עור וגידים- מטפורה.  ישנו דמיון בצורה- הרעיון להפוך את השטח החל להיות יותר ויותר מוחשי לתאר תוכנית העוברת משלב התכנון למציאות כמטפורה של עור וגידים – לתהליך .
גבולות- מטונימיה. ציון של פרט מאפיין במקום הדבר עצמו הכוונה היא לגבולות שטח המגודר-