הקולוניאליזם האירופאי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1786

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12
הקולוניאליזם האירופי:
רעיון, יישום התנגדות  – 109
5 (2014 ב') שאלה
1 עקב התנגדות למפעל הקולוניאלי והאדישות וחוסר המעורבות אצל תושבי אירופה לגבי המתרחש בקולוניות, נוצר חשש בקרב  הממשלות כי התנהגות זו עלולה להוביל להיעדר השקעות בקולוניות, לחוסר נכונות לקנות מוצרים שיובאו מהן ולחוסר יכולת לגייס תמיכה לשירות הקולוניאלי.
לכן, על מנת להפוך את המפעל הקולוניאלי לאטרקטיבי ורווחי היה צורך לשכנע את דעת הקהל האירופית שהמפעל הקולוניאלי חשוב וכי הקולוניות יביאו עימן תועלת רבה למדינות האם.
המטרה היתה ליצור מודעות קולוניאלית בקרב העם ולהפיץ דימוי חיובי יותר על האימפריה והקולוניות.
התעמולה הקולוניאלית מתחלקת לשתי תקופות: עד מלחמת העולם הראשונה ובין שתי המלחמות.
בתקופה הראשונה שהייתה עד מלחמת העולם הראשונה יעדיה של התעמולה היו הצגת ההיבט החיובי של הקולוניאליזם והצדקת הכיבושים של העמים הברברים.
לעומת זאת, בתקופה של בין המלחמות מטרותיה של התעמולה היו דווקא להדגיש את חוסר הישע של הילידים שהיו זקוקים, כביכול, להדרכה ולחסות מגוננת של העמים האירופיים.
יעדים עיקריים נוספים שהיו לתעמולה באותה תקופה היו הפצת דימוי חיובי יותר של האימפריה בקרב הציבור ושיפור דרכי הגיוס הקיימות לשירות הקולוניאלי.
היעד הראשון המתייחס להפצת דימוי חיובי יותר של האימפריה בקרב הציבור נוצר עקב הביקורת והחשיפה של מדיניותן הקולוניאלית של צרפת ובריטניה לאחר מלחמת העולם הראשונה.
מדינות אלו ספגו ביקורת על התנהלותן ולכן הצורך בהצגת תדמית נכונה היה חשוב. הביקורות הגיעו מכל עבר, מארה"ב, המנדטים מטעם חבר הלאומים ואף מברית המועצות.
ביקורות אלו יצרו חשש אצל המעצמות שכן הן פחדו כי סחף זה של ביקורת אנטי אימפריאליסטית תגרור התפשטות של הקומוניזם בטריטוריות שלהן מעבר לים. סיבה נוספת שהתדמית החיובית הייתה חשובה למעצמות היא סיבה כלכלית.
פיתוחה הכלכלי של האימפריה תלויה בגורמים חיצוניים שהשקיעו בה והיו מושפעים מתדמיתה. היעד השני המתייחס לשיפור דרכי הגיוס הקיימות לשירות הקולוניאלי גם הוא מתקשר ליצירת דימוי חיובי יותר של האימפריה. על מנת למשוך כוח אדם איכותי היה הצורך להדגיש את חשיבות האימפריה ואת עניין השירות במושבות, מה שגרם לכך שהגיוס לשירות הקולוניאלי נעשה למכובד ונחשק יותר מאי פעם.
אמצעי התעמולה שבאמצעותם הופצו אותם מסרים אימפריאליים היו:                                                                       *עיתונות ורדיו – בשל תפוצתם הרחבה של העיתונים הם הפכו לכלי תעמולה חשוב של המעצמות ושל משרד המושבות.
המעצמות האירופיות החלו לפרסם בעיתונים מידע רב בנוגע למושבות והאימפריה על מנת שאזרחיה יהיו מעורבים יותר בנושא וכמו כן יבינו את חשיבותה של האימפריה ושל הקולוניות.
כמו כן המעצמות שלטו גם על תחנות הרדיו והעבירו דרכן מסרים אימפריאליים וזאת במטרה להשפיע הן על כמות המידע שמועבר בנוגע לאימפריה והן על תוכנו. המטרה העיקרית הייתה להעביר לציבור דימוי חיובי של האימפריה ולכוון לכך שהציבור ירתם לרעיון הקולוניאלי שהוא למעשה תמיכה ברעיון הלאומי.                                                                   *קולנוע – בתקופה זו שבין מלחמות העולם הקולנוע הופך להיות כלי משמעותי לתעמולה הקולוניאלית וכמו כן הוא הופך להיות כלי בידור לתרבות המונים. הסיבה לכך היא שהוא פונה לציבור הרחב והוא זמין לכולם, גם מבחינת העלות שלו וגם מכיוון שהוא אינו דורש מצופיו לדעת לקרוא אלא רק להבין את…