הקולוניאליזם האירופאי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1793

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 13
הקולוניאליזם האירופי:
רעיון, יישום התנגדות  – 109
5 (2014 ב') שאלה
1 נושא הניצול הכלכלי היה אחד מן הנקודות החשובות במפעל הקולוניאלי.
אחת מהדרישות הבסיסיות שנדרשו הקולוניות למלא הייתה שהקולוניות יהיו בעלות תועלת כלכלית למדינות השליטות וכמו כן שהן לא יהיו נטל על אזרחי המעצמות.
הסיבה הכלכלית היא זו שבעצם עזרה למנף את המפעל הקולוניאלי ובלעדיה לא היה בעצם לציבור כל עניין בתמיכת אותו רעיון קולוני.
הניצול הכלכלי היה אחד הצעדים הראשונים אשר ננקטו כאשר אזור חדש נכבש ואפשר אפילו לייחס לו עזרה בהשלטת הסדר באזור הכבוש.
המעצמות תפסו את האימפריה שלהן כמקור לחומרי גלם יקרים ולכן היה חשוב להן להצדיק את ניצולן הכלכלי של הקולוניות ושיעובדן של האוכלוסיות הכבושות. הנחת היסוד אשר הנחתה את אותן הצדקות הייתה כי "…באירופה הלבנה, ריכז הטבע את כוחות ההמצאה, אמצעי הקדמה והדינמיות של ההתקדמות המדעית,.." ואילו "…רוב העושר הטבעי נכלא בטריטוריות של גזעים מפגרים שאינם יודעים כיצד להרוויח מכך בעצמם, ועוד פחות מכך מסוגלים לשחרר את העושר הזה למעגל רחב יותר שיספק את הצרכים ההולכים וגדלים של האנושות" (אלבר סארו).
כלומר, ההנחה סברה כי אותן מדינות בעלות אוצרות טבע אינן מסוגלות בעצמן להפיק רווח מהן, רווח שעשוי גם להועיל לאנושות כולה, ולכן על המעצמות האירופיות, המתקדמות, מוטלת החובה לפתח את אותן מושבות גם אם מהלך זה מחייב השתלטות פיזית על אותם משאבים. כדי שהמעצמות יוכלו לתרום לעצמן ולאנושות היה עליהן להשתלט על הכלכלה של אותן קולוניות ולשעבד את האוכלוסיות של  אותן מדינות "מפגרות" שלא ידעו מה לעשות עם אותן אוצרות טבע. אחד היעדים הכלכליים המרכזיים שאפיינו את המעצמות הקולוניאליות היה הניסיון לשלב את כלכלת הקולוניות בכלכלה העולמית בתיווך המדינה השלטת. האמצעים בהן פעלו המעצמות על מנת לשלב את הכלכלות המקומיות בכלכלה הגלובלית היו ע"י שינויים במבנים הכלכליים של אותן חברות ואף שינויים חברתיים ותרבותיים.
שינוי כלכלי ראשון היה המעבר מכלכלת קיום, שהתבססה על סחר חליפין, לכלכלה המוכרת לנו, עבודה תמורת שכר, כלומר מטבע. על מנת שאותו שינוי התרחש היה הצורך להקים מערכת מוניטרית באותם אזורים שלא היה בהם שימוש של מטבע ולמעשה…