מבוא למחשבה מדינית - (כולל הערות מנחה)
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | מדעי המדינה ויחבל |
מילות מפתח | 10611, או"פ, האוניברסיטה הפתוחה, יחב"ל, יחסים בין לאומיים, מדע-המדינה, מדעי המדינה, מחשבה מדינית, פתרונות ממנים האוניברסיטה הפתוחה |
ציון | 89 |
שנת הגשה | 2014 |
מספר מילים | 2224 |
תקציר העבודה
ממ"ן
1 2 (2014ב) קורס: מבוא למחשבה מדינית (10611) שאלה 1:
סעיף א. על פי תפיסתם של הוגי יוון הקלאסית מתוארת המדינה ככזאת הנוצרת בדרך הטבע ביחד עם שאר מכלול התופעות הקיימות ותהליך התהוותה מתרחש באופן טבעי ("מדינה כישות טבעית"). על פי תפיסתם האדם הוא יצור מדיני מטבעו ועל כן הדרך למימוש תכליתו, האושר והמוסר, היא באמצעות המדינה.
גם אפלטון וגם אריסטו בעקבותיו מציגים בהגותם את המדינה ככזאת אשר קדמה לאדם אך גם מציגים את האדם כחלק בלתי נפרד ממנה. בשונה מתפיסת היוונים הקדמונים, תפיסתם של הוגי הנצרות התיאולוגית של ימי הביניים מתייחסת באופן שונה למקורה של המדינה, בהגותם, אשר במרכזה עומד אוגוסטינוס, מוצגת המדינה כ"תוצר לוואי" של "החטא הקדמון" וככזאת אשר נוצרה בהתערבות האלוהים בעקבות שינוי שהתרחש ולא באופן טבעי כדרך שאר התופעות בעולם ("מדינה בחסד האל"). בהגות ימי הביניים מתואר האדם ככזה אשר נולד כאדם טוב וככזה אשר פגם בעצמו בצורה בה הוא נוצר,