בקורס ביולוגיה כללית ב (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בביולוגיה של הצמחים: צמחים- מבנה, הובלת מים ומזון, תיאוריית המתח והקוהזיה, רבייה והפרייה, הורמונים ושינויים ביולוגיים, ניסויים בקודקודי חותלות של צמחים ועוד. כולל תרשימים, טבלאות ומענה מפורט לשאלות שבממ"ן. עבודת הגשה ממ"ן 11 בקורס ביולוגיה כללית ב 20119
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, – בעלת בגרות 5 יח"ל בכימיה וביוטכנולוגיה. ציון הממ"ן 92. לממ"ן מצורפות הערות המנחה.
שאלה מספר       1          משפטים באיור מתואר צמח, המבצע תהליכי קליטה ופליטת מים: קליטת והובלת מים דרך השורשים (היונקות, חלקי הצמח התת קרקעיים), אגירתם ועלייתם לגבעול באמצעות מערכת ההובלה בצמחים (מערכת העצה) ויציאתם מהעלים בתהליך הדיות.  מיותר תהליך מספר 1-  קליטת והובלת מים דרך השורשים (חלקי הצמח התת קרקעיים), אגירתם ועלייתם לגבעול באמצעות מערכת ההובלה בצמחים (מערכת העצה). המים נעים באוסמוזה פנימה אל תוך הצמח דרך היונקות שבשורשים. העצה (בנויה מחוליות טרכיאה וטרכאידים- שהם תאים מתים בעלי דפנות עתירי ליגנין) מובילה מים ומינרלים, כאשר המים עוברים בין התאים דרך נקבים בדופן.תהליך מספר
2 – המים נקלטים מהקרקע ועוברים דרך האפידרמיס לכיוון הגליל המרכזי בשורש מיותר. המים עולים כלפי מעלה בצמח, על פי תיאוריית המתח והקוהזיה- תאי ההולכה של המים בעצה הם טרכאידים וחוליות טרכיאה. עמוד המים לאורך הצמח נשאר רציף בזכות כוחות קוהזיה (תאחיזה) בין מולקולות המים לבין עצמן (נובעים מקשרי מימן) וכוחות משיכה בין מולקולות המים לדופן הצינורות- אדהזיה.
כל אלו מונעים מעמודות המים לקרוס ושומרים על שלמותן בעודן נעות כלפי מעלה. לפי תיאוריית המתח והקוהזיה, הדיות הוא מקור למתח הרצוף בעמודות המים שבעצה. הדיות יוצר לחץ שלילי הנמשך לאורך צינור העצה מהעלה עד השורש. (לחץ בחלק העליון נמוך מבחלק התחתון).  המתח נמשך מהעלים אל השורשים וגורם למולקולות המים, הקשורות זו לזו בקשרי מימן, לנוע כלפי מעלה במעלה גוף הצמח. קשרי המימן חזקים דיים ליצירת עמודת מים רצופה, אך אינם חזקים על מנת למנוע דיות.שיך לתהליך 3 לא לתהליך 2 תהליך מספר 3- יציאת מים מהעלה. העצה מובילה מים וחומרי הזנה מומסים אל תאי המזופיל של העלה. המים יוצאים מהעלה דרך הפיוניות. הפיוניות הן פתחים קטנים-