סמינריון סיום-הביקורת של הפסיכולוגיה האבולוציונית על גישת ההיוריסטיקות

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
מהי פסיכולוגיה אבולוציונית:
פסיכולוגיה אבולוציונית והיורסטיקות העיקרון המנחה: רציונאליות אקולוגית הסתברות מאורע יחיד מול שכיחות יחסית חיפוש מזון – בין שונות לחוסר ודאות מודלים נורמטיביים של התנהגות בעלי חיים רלוונטיות התכנים לחשיבה רציונאלית  cheating detection"" ו- "social exchange" דיון על חיות והטיות ביקורתנו על הפסיכולוגיה האבולוציונית  סיכום:
ביבליוגרפיה תחילה הציעSimon  (1997) את תיאורית ה- Bounded Rationality . ע"פ תיאוריה זו, החשיבה האנושית היא אכן רציונאלית נורמטיבית אולם חשיבה זו מוגבלת ע"י מגבלותיו הקוגניטיביות של האדם (כגון יכולת חיפוש מוגבלת, חוסר ודאות לגבי תוצאות עתידיות, מגבלות של יכולת החישוב, וכו'). Tversky & Kahneman  (1974) לקחו את גישתו Simon צעד אחד קדימה, והציעו את הגישה ההיוריסטית. לטענתם האדם אינו מסוגל לחשיבה רציונאלית ע"פ החוקים הנורמטיביים של המתמטיקה והלוגיקה בשל יכולת המנטאלית, ויכולת עיבוד המידע מוגבלות. לכן, החשיבה האנושית מתבצעת ע"פ אוסף של ההיוריסטיקות – כללי אצבע, החשופים להטיות.
בסדרה גדולה של מחקרים הראו Tversky & Kahneman (1982) כיצד שימוש בהיוריסטיקות מוביל לחשיבה אשר איננה רציונאלית ואשר איננה מקיימת חוקים נורמטיביים רבים כדוגמת חישובי הסתברות, חוק המספרים הגדולים, חוק בייס, חוקים לוגיים, וכו'.
בעבודה זו תחילה נסביר מהי הפסיכולוגיה האבולוציונית, ומהם עקרונות הבסיס עליהן היא מושתתת, לאחר מכן נפרט את התמיכות האמפיריות בגישה זו, טענות הגישה האבולוציונית כנגד הגישה ההיוריסטית, ביקורת על הגישה האבולוציונית, ותרומתה בחקר מידת הרציונאליות של החשיבה האנושית.
הגישה האבולוציונית מספקת הגדרה חדשה לרציונאליות, "רציונאליות אקולוגית" כלומר רציונאליות שמתאימה לתנאי הסביבה ולבעיות האדפטיביות בעבר האנושי. החשיבה האנושית התפתחה אבולוציונית במשך מאות שנים, ונבנתה על מנת להתמודד עם בעיות הקיום בתקופות אלו. חוקרי הגישה מציגים נתונים רבים המראים כי אם משתמשים בקונטקסט ההולם מבחינה אבולוציונית אנשים פועלים בצורה רציונאלית, וניתן להשיג שיפור ניכר בביצועיהם. לטענת חוקרי הגישה האבולוציונית יש לחקור את החשיבה האנושית רק בהקשר ובמושגים שנכונים להתפתחות הקדומה ולסביבה הטבעית של בני האדם כציידים לקטים.
התקדמות השנים האחרונות מהירה מדי לפיתוח מערכות הולמות אבולוציונית, ולכן בחינת רציונאליות החשיבה במונחים "חדשים" שגויה.