אומנות הראנסנס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2944
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בקורס אומנות מערב ב' בחוג הרב תחומי
1 .      רפאל ציור- "חדר החותם", חדר הסניאטורה, משפטים12-מנהל עסקים , פאלאצו פונטיפיצ'י, ותיקן.
החדר מורכב ממספר יצירות וכל יצירה מתפרסת על קיר, מלאה בפרטים קטנים ומדויקים. בחרתי להמחיש את רוח התקופה דרך הקיר התאולוגיה. רפאל סנציו נולד באורבינו מנהל עסקים83,  ועבד כשוליה אצל פרוג'ינו. יצירותיו הביעו הישגים טכניים של אומנות הרנסנס, בשיאה וגם רוח ההומניזם, הרמוניה למד ממורו פרוג'נו, דמויות אנושיות טבעיות ובעלות הבעות אנושיות ופשוטות.
 רפאל הגיעה לפירנצה בשנת משפטים05, כעבור מספר שנים נסע לרומא כדי לעבוד על עיצוב מגורי האפיפיור יוליוס השני. היצירות של רפאל אופיינו בעיקר בהורמוניה. התפרסם בזכות ציורי מדונה המאוזנים מבחינת קומפוזיציה בצורה אידיאלית. ברוב יצירותיו  המוקדמות דמויותיו נינוחות רגועות, ניתן לראות זאת בעזרת תנוחת הדמות .
ישנו שימוש בפירמידה בחלק רב מציוריו, הדבר נותן יציבות ליצירה, ומשתלב בצורה מושלמת עם העיקרון ההורמוניה. דמויות נתחמות בצלעות המשולש, דבר יוצר סדר וההיררכיה. ככול שהתבגר מבחינה אומנותית, יצירותיו הופכות יותר ויותר עצורות מבחינה דינאמית, דמויות מרחפות ואינן מחוברות לקרקע (דוג' מדונה סיסטינה, משפטים13).
רפאל עובר לרומא, הוא רכש לו כבר שם. מצליח לקבל הזמנה מהאפיפיור בזכות האדריכל בראמאנטה, אשר שניהם מאותה העיר.  האפיפיור העסיק אדריכל בשם בראמאנטה  לצורך שיפוץ הקתדרלה  סן פטרוס. הקתדרלה מהמאה ה-4 עד היום היא בשיפוץ. ביום שרפאל מגיע לרומא בראמאנטה מזמין אותו להיפגש עם האפיפיור. רפאל בן
5 ,הוזמן לצייר ולעטר מחדש חדרים פרטיים של האפיפיור יוליוס ה-2.
אחת ההשערות שזה נועד להיות הספרייה הפרטית של יוליוס ה-2 הפופ. היה נהוג לארגן ספרייה בצורה המחלקת את הספרים לארבע נושאים בספרייה: פילוסופיה, תאולוגיה, מוסר, שירה וספרות, הציורים שהוא צייר תואמים את הנושאי הספרייה.
רצפות שיש ושילובים מרהיבים, משלבים גם גריזי (מדמים פסל אך ציור). קורות קשת למעלה. ארבעת הקירות של חדר החותם מתארים, ארבעה דרכים בעזרתם האדם יכול לרכוש תהילה:
קיר צפוני- תאולוגיה- חקר האל.
דרום-פילוסופיה- בקשת האמת.
מערב- צדק- כיבוד החוקים.
מזרח- שירה- ביטוי ודמיון.
קיר המידות הטובות- 660 ס"מ מהבסיס. משני צידי הדלת כלפי מעלה בצורת קשת. מדובר על ארכי מוסר והתנהגות ראויה. מצד ימין מטה יוליוס ה-2, אך המסווה של גריגוריוס ה-9, מקבל מכתבי אמונה והמנה מדתות אחרות שהתנצרו. משלב בדמויות קדושות, פורטרטים של אנשים בני זמנו. כדי להלל את בני זמנו , מתן כבוד לבעל המקום.
קיר השירה-.
אפולו על הפרנסוס- אפולו אל השמש והתרבות אל ההרמוניה נמצא על הר הפרנסוס יחד עם 9 מוזות שנמצאות איתו. בעזרת העצים מחזק את החלוקה האנכית.
מעיין- התרבות הנעורים.
הכמורה מימי הביניים, אך האצולה מעט העתיקה.
גדולי העט העתיקה שווי ערך לעט העכשווית, ואף עלו עליה (אנחנו הצלחנו).
הסקולה של אתונה 770 ס"מ-  דמויות רבות הבאות לקרתנו בקשת. מבנה דמוי בזיליקה, מצויר ע"פ הרישומים של בראמאנטה  (האדריכל), לקתדרלה פטרוס הקדושה. לפי קווי הפרספקטיבה נוצר ווי,  במרכז ישנם 2 דמויות מרכזיות.
אריסטו מצד ימין- אנשי המדעים, ידע.( ספר הלוגיקה).
אפלטון מצד שמאל- אינטואיציה אומנות, אנשי הפילוסופיה.
רפאל צייר את ליאונרדו גדול בזמנו כמו אפלטון.
שני צידי היצירה –