תפקיד האומנות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא לאסתטיקה תשע"ד עבודת סיום קורס תאריך הגשה: 29/1/2014 חלק א- מה תפקיד האומנות? לשם מה היא נועדה?
האם תפקידה לגלות את האמת או תפקידה אחר לגמרי.
אין אמת אחת, לגבי כל דעה ועמדה קיימות מספר אמיתות. ישנם מספר תפקידים לאומנות, בהמשך העבודה נברר מהם, ומה תפקידם.
בחרתי מספר אישיים שלכל אחד מהם דעה שונה לפעמים גם מנוגדת לשני, כל אחד רואה את המציאות בצורה שונה ויוצר אמת סובייקטיבית. חלק ב- אפלטון- 427-8) לפנה"ס – 347 לפנה"ס) טענותיו של אפלטון כנגד האומנות- אפלטון ראה באומנות כמחקה של המציאות. אך בעינויו העולם הזה בעצמו  חיקוי.
כך שהאומנות היא חיקוי של החיקוי. האומנות מרחיקה אותנו מן המציאות האמתית, מהעולם האידיאות. אצל אפלטון הרציונליות היא השיא שאליו יכול לשאוף האדם, להיות כמה שיותר תבוני. ככול שאתה יודע יותר כך אתה אדם בעל ערך רב יותר. הוא דרג פעילויות ע"פ כמה אינטלקט צריך כדי לבצע אותה. האומנות לא נחשבה כפעילות אינטלקטואלית ועל כן לא נחשבת במיוחד אצל אפלטון. אפלטון לא מתייחס לאומנות כיופי, כי היפה הוא האמיתי. היופי האמיתי סמוי מן העין. היופי הוא החזון של האמת. זה מופיע בדיאלוג של פידרוס. בקטע זה הכוונה היא למראות אך הם אינם חושניים כי הם מתרחשים בעולם האידאות. אפלטון יטען …   ביבליוגרפיה
1 .      יוחנן גלוקר/ פרקי מבוא לאפלטון, 1985. פרק ו' עמ' 50.
2.      פרופ' ג.א. יורמסון /הספרייה הווירטואלית של מטח.
3 .      אריה זקס/ ריקנות החיים מצבר של האדם ע"פ סמיואל ג'ונסון, הוצאת אוניברסיטה העברית י-ם (תשל"ח).
4.      טקסטולוגיה textologia.net 5.      תרבות באור ההשכלה אנתולוגיה של חיבורים מן המאה ה-18/ בעריכת סימון אלייט ובברלי סטרן, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תרגם דן דאור.
6 .      אפלטון/ "היפיאס רבה", בתוך כתבי אפלטון, ת"א, הוצאת שוקן. כרך ה', עמ' 170-205. 7.      פרידריך ניטשה/ הולדתה של הטרגדיה המדע העליז, הוצאת שוקן.
8.      טל דקל/ מוגדרות- אומנות והגות פמיניסטית, הוצאת הקיבוץ המאוחד.