מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

שאלה
1 את היחסים הבינלאומיים בין שחקנים שונים בתוך מערכת הפוליטיקה העולמית, ניתן לחקור ולהסביר בשלוש רמות ניתוח שונות:
ניתוח ברמת היחיד:
ניתוח של בני אדם שהביאו לשינויים מהותיים במערכת הפוליטית ואשר היוו שחקני מפתח במערכת זו. ברמה זו, נחקור את השפעתם של אישים אלו, על הפוליטיקה העולמית והמדינית בהתבסס על עברם ומאפייני אישיותם. למשל, את גורמי המהפכה בקובה בשנות ה-50, ניתן יהיה לנתח ע״י בחינת עברו ואישיותו של המהפכן ״מספר 2״ ארנסטו צ׳ה גווארה, שהושפע רבות מהוריו אשר היו בעלי השקפות ליברליות קיצוניות. … שאלה 2
בני האדם נוטים לפרש את המציאות כפי שהיא נראת להם ולא כפי שהיא באמת, כאשר אדם קולט מידע חדש או מתבונן על התרחשות מסויימת , הוא איננו פסיבי. באופן שהוא אינו בהכרח מודע לו – הוא מפרש ומסנן את מה שהוא מפנים. ישנם מספר גורמים אשר משפיעים על הדימויים והתפיסות שלנו בתחומים שונים ובתחום הפוליטיקה בפרט… מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים – ממ״ן
1 1
שאלה
1 את היחסים הבינלאומיים בין שחקנים שונים בתוך מערכת הפוליטיקה העולמית, ניתן לחקור ולהסביר בשלוש רמות ניתוח שונות:
ניתוח ברמת היחיד:
ניתוח של בני אדם שהביאו לשינויים מהותיים במערכת הפוליטית ואשר היוו שחקני מפתח במערכת זו. ברמה זו, נחקור את השפעתם של אישים אלו, על הפוליטיקה העולמית והמדינית בהתבסס על עברם ומאפייני אישיותם. למשל, את גורמי המהפכה בקובה בשנות ה-50, ניתן יהיה לנתח ע״י בחינת עברו ואישיותו של המהפכן ״מספר 2״ ארנסטו צ׳ה גווארה, שהושפע רבות מהוריו אשר היו בעלי השקפות ליברליות קיצוניות. ניתוח ברמת המדינה:
ברמת ניתוח זו, תעשה בחינה של הגורמים הפנים-מדיניים שהשפיעו על מדיניות החוץ של המדינה הנחקרת, נוסף על כך ישאלו שאלות על מאפייניה של אותה מדינה, למשל – מהו מצבה הכלכלי?
אילו מפלגות היו קיימות במערכת הפוליטית של המדינה? מאילו קבוצות לאומיות/דתיות/אתניות וכו׳ מורכבת המדינה?
איזה סוג משטר קיים במדינה?
וכדומה.
למשל, מתן הסבר לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ע״י בחינת מצבה הפנימי של האימפריה העות׳מנית ערב המלחמה.
ניתוח ברמה הכלל-עולמית: מחקר סביב שחקנים ראשיים במערכת הפוליטית הבינלאומית:
מדינות, חברות, מוסדות וארגונים בינלאומיים, ובחינת היחסים בניהם – שיתופי פעולה, סכסוכים, אינטרסים משותפים או מנוגדים.
למשל, גם ברמת ניתוח זו ניתן לבחון את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, ושוב לשים דגש על מצבה של האימפרייה העותמאנית, רק שבניתוח זה, אנו נבחן את היחס של מדינות אירופה כלפי התפוררות האימפריה העותמנית ונבחן את האינטרסים של אותן מדינות לאור מצבה המעורער של האימפריה.
כדי לנתח את השפעת סיפוח חצי האי קרים, על ידי רוסיה, באביב
2 0מנהל עסקים על יחסי רוסיה והמערב, בצורה הרחבה והמעמיקה ביותר, יש להיעזר לדעתי, ברמת הניתוח הכלל-עולמית. הניתוח ברמה הכלל-עולמית בודק את השינויים שנגרמו במערכת בהשפעת מדיניות החוץ של מדינות ו״גופי על״. רמה זו בוחנת כיצד שחקנים אלו משפיעים זה על זה וכיצד משנים את יחסי הכוחות במערכת הפוליטית הכלל-עולמית. חוקר המעוניין לנתח את יחסי הגומלין בין רוסיה למדינות המערב, יבקש להבין את האינטרסים המנוגדים והמשותפים בין שחקנים אלה ואת יחסי הכוחות בניהם טרם אביב 2014 ולאחר מכן ינסה להבין את מהות השינוי על אותם יחסי כוחות ואותם אינטרסים.
כלומר ניתוח של מרכיבי המערכת כדי להבין את יחסי-