עבודה בנושא אנורקסיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

אנורקסיה נרווזה עבודה המוגשת במסגרת הקורס :"פסיכופתולוגיה" מס הקורס: תאריך הגשה: 16/5/2014 תוכן עניינים:
מבוא
1
אנורקסיה נרווזה- היסטוריה, סימפטומים ופרוגנוזה -42
גורמים על פי הגישה הפסיכואנליטית -65
טיפול 7-8
סיכום 9
רשימה ביבליוגרפית 10 מבוא
תהיי רעבה. רעב הוא מילוי. תעשי כל מה שיידרש. הצבעים נעשים בהירים יותר, הצלילים הופכים חדים יותר, ריחות נעשים מלוחים יותר. שאיפה אחת ממלאת את כל הנימים והנקבוביות של הגוף. הגדולה של האוכל היא בכך שהיא לא חוצה את השפתיים. אכילה נועדה בבסיסה לספק את צרכיו של הגוף במזון, אולם ההיסטוריה מראה כי לאכילה יש משמעויות נוספות. תרבויות שונות מייחסות למזון ולדפוסי האכילה משמעויות טקסיות הקשורות לפריון ולהתחדשות. יש דתות שבהן האכילה נקשרת להקרבה, למצווה ולחטא. אכילה מפיגה תחושת עצב, שעמום וגורמת לרגיעה ושיפור במצב הרוח ולכן קשה להפריד בין המשמעויות הרגשיות של אכילה לבין האכילה עצמה.
לעתים יכול התפקיד הרגשי של האכילה להשתלט על התפקיד הקיומי הפיזי ולגרום לכך שהאכילה נעשית לאמצעי המשמש את האדם בהתמודדותו עם קשייו עם לבטיו הרגשים.
בניגוד לאמונה הרווחת, הפרעת אכילה אינה קשורה אך ורק לאוכל. קיימים גורמים נוספים המובילים להתפרצות ההפרעה. איבוד שליטה, חרדה, אשמה, סירוב להתבגר ולהשתנות, והצורך בתשומת לב.
             עבודה זו תעסוק ברקע
היסטורי של מחלת האנורקסיה תוך התייחסות לסימפטומים ופרוגנוזה ובהמשך פירוט הגורמים למחלה על פי הגישה הפסיכואנליטית של פרויד ולבסוף בטיפול למחלה על פי הגישה הקוגניטיבית. אנורקסיה- היסטוריה, סימפטומים ופרוגנוזה אנורקסיה נרווזה בעברית ציימנות,  עד המאה התשע- עשרה נחשבה לסימפטום של מחלות פיזיות והפרעות נפשיות.
הימנעות מאכילה לא נחשבה לתופעה פתולוגית. צום קיצוני היה נהוג בחלק מן הדתות לצורך טיהור וכפרה על חטא. במהלך הזמן נתפס הסירוב לאכול כהפרעה נלוות לסימפטומים של מחלות כמו שחפת , ובסוף המאה השבע- עשרה תיאר ריצ'ארד מורטון את הפרעת האנורקסיה כשחפת עצבית (דראי, 2012). אנורקסיה היא הפרעת אכילה מסוכנת המאפיינת את החברות השפע והציוויליזציה. שיעורן של הבנות מכלל אוכלוסיית הסובלים מהפרעות אכילה עומד על 90%, כלומר מול כל עשר בנות יש בן אחד הסובל מהפרעת אכילה. ׁׁרוב החולות במחלה הן נערות או נשים צעירות בגילים 13-17 הסיבה לכך נעוצה בציפיות החברתיות המורכבות והסותרות מנשים ודמותן הרצויה (בכר, 2002). אנשים הלוקים בהפרעות חרדה או אנשים המציגים בילדות תכונות כפייתיות יהיו בסיכון גבוה יותר לפתח אנורקסיה.  המחלה יכולה להופיע בזמנים שונים במהלך החיים כמו לדוגמא בהריון. הסיכון לאנורקסיה בהריון גבוה יותר אם האישה חלתה בעבר במחלה זו.