כיצד המסרים ואופן הסיקור הטלוויזיוני של משחקי הכדורגל משפיע על תפיסותיהם, וחוויותיהם של אוהדי הספורט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2944
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא  –..
4-3
סקירת ספרות 
5
1 . ספורט  –
5-6
1 .1 הספורט בישראל -.
6-7
1 .2ספורט וחברה  —
7-8
1 .2.1 החברה והבריחה מהמציאות (אסקפיזם) –…
8-9
 1.3 התפתחות הכדורגל . 9
1 .3.1 התפתחות הכדורגל בישראל 9-11
1 .3.2   ממשחק ספורט לבידור וסחורה -… 11
1 .4 אוהדי הכדורגל – 13- 12
1 .4.1 להיות אוהד זה בריא —
13
2 . תקשורת וספורט –
מנהל עסקים שידורי הכדורגל בטלוויזיה -…  משפטים-16
  3. תיאוריות תקשורתיות — 16
3 .1 תיאוריית ההגמוניה –.. 16-17
3 .2 אסכולת פרנקפורט –… 17-18                                                                               
3 .3  קהילות פרשניות- טקסט פוליסמי –
18-19   3.4 אירועי מדיה –
19-20 מתודולוגיה ומערך המחקר  –  20 שיטת המחקר —
21
כלי המחקר –…
21
הליך הראיון –..
22                                                                                                                                אוכלוסיית המחקר- המרואיינים –..
22-23
ממצאים ודיון בממצאים   -.
24
1 .ההתחברות לכדורגל והעברת המסורת לדור ההמשך –.. 24-
5
2 . אוהדים שרופים ..

5 -26
3 . אסקפיזם- משחרר או מרדים? –.
26-28
4 .  "הפילגש שהפכה לאישה המועדפת"- תהליך החלשות הפופולאריות והצפייה של הכדורגל הישראלי
28-30 5. עליית מחירי הכרטיסים והצפייה בטלוויזיה כתחליף –.
30-31 
6 . החוויה וההתנהגות של הצופים בזמן השידור -..
31-33
7. האוהדים וההשפעה הפרשנית –…
33-36
8 . ערוץ הספורט וחדשות הספורט –.
36
סיכום ומסקנות  –  37
ביבליוגרפיה  -..  38-41
מבוא
מעולם לא היה הספורט המודרני בעל השפעה כה רבה על הבריות כשם שהוא היום. עד לזמן האחרון לא היה לאנשים את היכולת הטכנולוגית והזמן פנוי  בכדי לצפות בפעילויות הספורט. כמו כן, לספורט ולכדורגל בפרט לא היה קשר הדוק כל כך לרווח כלכלי, לזהות, לעיצוב אישיות, לטכנולוגיה ולדברים רבים נוספים.
במובנים רבים, הספורט היא אחת התופעות החברתיות החשובות ביותר בזמננו- שכן הוא חוצה גבולות של מעמד, גזע, מין, דת ולאום (גלילי, 2009).
כבר בשנותיה הראשונות של המדינה הכדורגל בישראל  היה אחד הענפים האהודים ביותר ובעל החשיפה התקשורתית הרבה ביותר ביחס לשאר ענפי הספורט האחרים. בשני העשורים האחרונים רמת וכמות הסיקור של משחקי הכדורגל תפסה תאוצה בערוצי הטלוויזיה הקיימים בישראל. אוהדי הכדורגל השונים מחפשים ריגושים ומידע על כדורגל, כמעט ללא הרף. הטלוויזיה בפרט ואמצעי התקשורת בכלל מציעים להם מאלה ברוחב יד (בן פורת, 2002).
הספורט ובפרט הכדורגל מהווים חלק אינטגראלי בחיי, הן כשחקן והן כאוהד וצופה נלהב.  כמעט כמו כל ילד בישראל חלומי היה להיות שחקן כדורגל המייצג בכבוד את מדינת ישראל ואת עיר מולדתי ירושלים, אך חלומות לחוד ומציאות לחוד- מספורטאי במגרשים, הפכתי יחד עם חברי להיות "ספורטאי כורסה". חוקרי תקשורת רבים גורסים כי לתקשורת ההמונים יש השפעה רבה בעיצוב תפיסת עולמנו (כספי, 1995) לכן, כדי לחדד את התמונה המתארת את מקומו ותפקידו של הספורט בחברה הפוסט מודרנית, במרכז  עבודה זו תעמוד השאלה כיצד המסרים ואופן הסיקור הטלוויזיוני של משחקי הכדורגל משפיע על תפיסותיהם, וחוויותיהם  של אוהדי הכדורגל?
כחלק מבדיקת ההשפעה של שידורי הטלוויזיה על הפרט  ברצוני לבחון   האם שידורי הספורט יוצרים בקרב הפרט (האוהד שצופה) אסקפיזם (בריחה מהמציאות) "חיובי" המשמש שסתום אישי וחברתי ללחצים או, "אסקפיזם שלילי" היוצר אדישות וחוסר התמודדות עם בעיות חברתיות מהותיות על בסיס תיאוריות תקשורתיות. כאוהד כדורגל שצופה חדשות לבקרים במשחקי הכדורגל השונים, כאמור, אני תמיד נתקל ברבבות של אוהדים שתמיד יודעים יותר טוב מהמאמן, מהפרשן ואפילו מהקוון כפי שטוען בן פורת (2007א). אי לכך- למרות שהפרטים (והאוהדים) בחברה שונים זה מזה כפי שטוען כספי (1995) השערת המחקר תטען כי,  האוהדים הצופים בשידורי הכדורגל בטלוויזיה  יפרשו את הטקסט המועבר אליהם בצורה של קריאה חתרנית המתנגדת למסר שמועבר, שהרי האוהד הישראלי הוא – "מאמן כדוגל מדופלם".  ראוי לציין כי חוקרים רבים חקרו את השפעת התקשורת על חיינו בתחומים שונים אך, למיטב ידעתי, נכון להיום המחקר בישראל עוד נמצא בתחילת דרכו בכל מה שקשור לתפיסותיהם וחוויותיהם  של אוהדי הכדורגל בעת הצפייה בשידורי הכדורגל בטלוויזיה.
אם כן, בשלב הראשון של העבודה אסקור את מחקרי הספורט והכדורגל בכלל ואת מחקרי התקשורת והטלוויזיה בספורט בפרט. בהמשך אפרט את המתודולוגיה של העבודה  ולסיום אציג את מכלול הממצאים, הדיון בממצאים ואסכם את פני הדברים. **העבודה לא כוללת נספחים