השפעת מחקר ופיתוח (מו"פ) על הרוחחים העתידיים של החברה

תקציר העבודה

מחקרים רבים מייחסים חשיבות ומוצאים קשר בין השקעה במו"פ לרווחים עתידיים בחברה.
כמו כן, מחקרים רבים טוענים כי קיימות השפעות אחרות אשר גורמות לתשואה ברווחים מההשקעה במו"פ ואין מדובר בוודאות כי ההשקעה במו"פ בהכרח תניב רווחים בעתיד. בשל חוסר וודאות מצד המשקיעים המעריכים את השקעתם במו"פ נחקרו לאורך שנים קשרים והשפעות שמשקיעים צריכים לקחת בחשבון על מנת לקבל החלטות נכונות בהקשר למו"פ.
במקרים רבים נקבע הפרוייקט המועדף על סמך ה"אינטואיציה".
אותה אינטואיציה מושפעת מהידע ומהניסיון של מקבל ההחלטות (הקובע את ההיתכנות הטכנולוגית של הפרוייקט, את גודל השוק, את היכולת לחדור אליו וכדומה), מהתוכנית האסטרטגית של המממן. ומעוד פרמטרים רלוונטיים.
הסיבה הראשית בשל אי הוודאות הגבוהה של מו"פ היא החברות הרבות אשר נכשלו בהתמודדות לסיום המו"פ שלהם בזמן, מה שגרם להשפעה המאוחרת יותר על ביצועי חברה.
שנית, קיימות חברות רבות שיש להן גם בעיות שונות בפיתוח טכנולוגיה וניהול מו"פ, למעשה, התחרותיות תלויה בעיקר בטכנולוגיות.
בעידן תחרותי יותר ויותר החברות נדרשות לחזק את תודעת התחרות וחדשנות כדי להחזיק בכח התחרותי של הטכנולוגיה ולפיכך נדרשת יותר השקעה במו"פ, כלומר, כדי לשפר את יכולת המחקר והפיתוח שלהם, הארגונים חייבים להשקיע במו"פ ברציפות.
המשקיעים תמיד מחפשים להשקיע בפרויקטים המניבים תשואה גבוהה בעתיד, אחד מהם הוא המו"פ. ישנה מחלוקת גדולה בנוגע למערכת היחסים בין הרווחיויות לבין השקעות במחקר ופיתוח. מחקרים רבים לא הצליחו לזהות תשואות חיוביות עקביות ממחקר ופיתוח. רוב החוקרים האופטימיים טוענים כי התוצאות המאכזבות נובעות משגיאות מדידה עיצוב בעייתי של המחקר והזמן מפגר בין הלמידה להתאמה, כי השקעה במו"פ יכולה לקחת כמה שנים כדי להראות תוצאות.
על מנת להעריך את הקשר בין ההשקעה במו"פ לתשואות בעתיד, נדרש לחקור מובהקות  הקשר וזאת על מנת לספק למשקיעים מידע לצורך השקעתם במו"פ.
על אף הסבר הרווח בספרות כשיש חריגה משמעותית ברווחים זה נובע בשל אי תמחור נכון של נכסים, כדאי לקחת בחשבון את העובדה שהרווחים החריגים עשויים להיות בשל שינוי חשבונאי חריג אחר או דינמיקה כלכלית יחודית אשר משפיעה כל הרבדים האחרים בחברה.
מטרתו העיקרית של המחקר היא לדון בנושאים של אמינות, אובייקטיביות ורלוונטיות הערך של ההון המושקע במו"פ. למצוא ערך הקשר בין הוצאות מו"פ ורווחים מאוחרים בקרב מדגם חברות עתירות מו"פ ממגזרים שונים. תוכן העיניינם:
הקדמה.. 3
מטרת המחקר. 7
סקירת ספרות רלוונטית.. 8
מו"פ והשלכותיו הרלוונטיות בשוק הישראלי 10 הנחות כלליות לביסוס המחקר. 13
השערות המחקר. מנהל עסקים תיאור המחקר – מתודולגיה.. משפטים ממצאי המחקר. 17
דיון 21
מסקנות.. 24
פרק הסיכום..
5 ביבליוגרפיה..
5 ***העבודה אינה כוללת נספחים