מלחמה ואסטרטגיה

תקציר העבודה

96
שאלה
1 המאמץ לרסן את הנשק הגרעיני כנשק להשמדה המונית, בא לידי ביטוי עד כה באמצעות הרתעה ובאמצעות מניעת הפצה. הציגו והסבירו את אסטרטגיות ותיאוריות ההרתעה. באיזו מידה הן יעילות, לדעתכן? נמקו והדגימו.
ב-1945
בוצע לראשונה, ובפעם היחידה, שימוש בנשק גרעיני, כאשר ארה"ב הטילה פצצות אטום על הירושימה ונגסאקי. הנשק הגרעיני שינה את התפיסה המוכרת של הגנה, התקפה והרתעה, והביא לתפיסה חדשה של הרתעה בלבד שמטרתה למנוע מראש את המלחמה בשל החשש שזו תוביל למלחמה גרעינית שתביא לנקודת האל-חזור. ההרתעה הגרעינית משמשת כלי מדיניות להרתעת היריב באמצעות ההבנה כי במידה שיתקוף את המדינה, זו עלולה לעשות שימוש נגדו בנשק גרעיני, ולפיכך הנזק שייגרם לו יהיה רב יותר.
בהרתעה הגרעינית קיימת סכנה, שכן, למעשה, היא מעודדת עיסוק בנשק גרעיני שעשוי להתפרש באופן לא נכון, ולהביא לכך שמדינה שחשה מאוימת תשתמש בנשק גרעיני כמתקפת מנע מקדימה. סוגיית הנשק גרעיני מכילה גם פרדוקס שמתבטא בהשקעה באמצעי שנועד להרתיע אך יעילותו מתבטאת דווקא כשלא משתמשים בו. התנאים להצלחתה של ההרתעה הגרעינית הם אמינות האיום (הוכחת קיומו של נשק גרעיני), הפגנת נחישות (הוכחת כוונה לעשות שימוש בנשק הגרעיני) ורציונאליות של המרתיע (הסיבה לשימוש של המרתיע בנשק הגרעיני) והמורתע (ההנחה שאינו רוצה להיפגע).
ישנן מספר אסטרטגיות ותיאוריות של הרתעה גרעינית:
גמול מאסיבי – אסטרטגיה שפותחה על ידי ארה"ב בימי המלחמה הקרה, כאשר זו הייתה היחידה שהחזיקה בנשק גרעיני, כמענה לכל התגרות מצד בריה"מ.
על פי אסטרטגיה זו המדינה רשאית להגיב להתקפה עליה בכל האמצעים העומדים לרשותה. על כן, על המדינה התוקפת לחשוב היטב לפני שהיא תוקפת כיוון שיתכן שליריבתה נשק גרעיני, שעלול לגרום להרס רב יותר למדינה התוקפת ולכן היא לא תיקח את הסיכון. לדעתי, אסטרטגיה זו הייתה יעילה מאוד, כאשר ארה"ב הייתה היחידה שהחזיקה בארסנל גרעיני, שכן באמת הייתה היחידה שיכלה לאיים באיום חריף שכזה. אך כיום, כאשר ישנן מספר מדינות המחזיקות בארסנל גרעיני, גם מדינות שאינן מחזיקות לא חשות מאוימות מגמול מאסיבי, שכן הן זוכות ל"מטריה גרעינית", ולכן אני חושבת שכיום אסטרטגיה זו אינה מתאימה לשימוש. מדינה שתעז להשתמש באסטרטגיה זו, אפילו רק כאיום עלולה להתמודד עם מעצמות העולם, שלא יאהבו את האיום שלה ועשויות לכפות עליה פירוז.
מענה גמיש – אסטרטגיה שפותחה בתחילת שנות ה-60 כאשר בריה"מ שמה קץ למונופול של ארה"ב על נשק גרעיני. באסטרטגיה זו התגובה להתקפה היא פרופורציונאלית, כלומר המדינה שהותקפה באמצעות נשק גרעיני רשאית להגיב גם כן בנשק גרעיני. ההסבר אינו מלא , יש להתייחס גם לאופציות קונוונציונאליות ולמשמעות של התגובה המדורגת ההרתעה מתבטאת בכך שהמדינה התוקפת תחשוב פעמיים אם לתקוף שכן אם תבחר לעשות כן, היא עלולה להיות מותקפת גם כן בנשק זה. לדעתי, אסטרטגיה זו יעילה כיום בעידן שבו יש לנו מספר מעצמות גרעיניות והן גם מספקות "מטריה גרעינית" למדינות שאין להן נשק גרעיני, וזאת כיוון שהמדינות מבינות שאל להן לעשות שימוש בנשק זה, זו כלפי זו, שכן הן שוות בכוחן, אם זו תירה נשק גרעיני גם השנייה תעשה כן, ולכן מדובר בהרתעה מוצלחת.
יכולת מכה שנייה – אסטרטגיה שפותחה במהלך משבר הטילים בקובה, ועוסקת ביכולתה של מדינה שספגה מכה ראשונה, מתקפה גרעינית, להשיב באמצעות מכה שנייה. למשל, מדינה שהותקפה והושמדה כליל, יתכן-