עבודה מסכמת בקורס: החברה הרב תרבותיות בעידן הגלובלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2900
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

החוג לעבודה סוציאלית קורס החברה הרב תרבותית בעידן הגלובלי עבודה מסכמת תכלית העבודה היא לעשות אינטגרציה בין החומר הנלמד בכיתה (כולל רשימת קריאת החובה) והשדה בעבודה סוציאלית.
למעשה, העבודה אמורה לשקף עד כמה הופנמו המושגים המרכזיים שנלמדו בכיתה וכיצד הם יכולים לשמש אותנו בתיאור, אפיון וניתוח התערבות רב תרבותית. העבודה מציעה הזדמנות לצאת לשדה המקצועי ולבחון אותו בהשוואה למצב האידיאלי (הרצוי)   כמו-כן, אין לשכוח את החלק הרפלקטיבי בו נדרשת כל סטודנטית להסתכל פנימה ולזהות את התובנות (אפשר גם רגשות) שלה מהקורס ומהתכנים שעברו בתוך השיעורים. מדובר כאן בהנחיות כלליות וקווים מנחים לעבודה כשהציפייה היא לגלות חידוש ויצירתיות. העבודה בנויה משלושה חלקים- בחלק הראשון: כל זוג סטודנטית (אפשר בשלשות) אמורות לבקר בשירות סוציאלי, לראיין מקבל החלטות בתוך השירות (מנהל, סגן, ראש צוות, רכז וכו') ועובד בשטח (איש מקצוע שנמצא בקשר ישיר עם הלקוחות) ולתאר את מרכיבי השירות הרלוונטיים להתערבות רגישת תרבות:
1 .       מהו השירות המרכזי שניתן, איזה אוכלוסיות יעד הוא משרת (מוצא, לאום, דת, עדה, שפה, דתיות, מצב אקונומי ועוד), האם הוא נגיש לציבור הלקוחות (תחבורה, שילוט בשפות רלוונטיות) או כל אינפורמציה נוספת שיכולה לשקף את הרגישות התרבותית של השירות.
2 .       כיצד השירות נערך כי להתאים את עצמו לציבור הלקוחות לפי מספר מדדים:
·         מודעות לצורך בהתאמת השירות לציבור הלקוחות?
·         סוג השירות- האם הוא אחיד או דיפרנציאלי?
·         כוח אדם- מי הם העובדים? מה השפה שלהם? מאיזה מוצא, לאום, דת, דתיות? האם קיבלו הכשרה כלשהי ברב תרבותיות?
·         טפסים: באיזה שפה הטפסים והאם הם מותאמים לציבור הלקוחות (לדוגמה: כמה משבצות יש לילדים {רלוונטי לאוכלוסיה החרדית, הערבית והמזרחית}, האם מישהו מתרגם אותן ללקוחות ועוד?
·         שיטות טיפול- מהן שיטות הטיפול וכיצד הן מותאמות ללקוחות?
·         אחר- אתן רשאיות להוסיף עוד מרכיבים רלוונטיים.לשירות שבחרתן.
3 .       הערכה: כיצד שני המרואיינים מעריכים את רגישות השירות מבחינה תרבותית? האם שניהם מסכימים או חלוקים ובמה?
בחלק השני, אפיון וניתוח הרגישות התרבותית של השירות על פי מקסימום מושגים שנלמדו בכיתה (חובה לא להשתמש ברשימת מקורות חיצונית). אין צורך להסביר את המושגים אלא רק להשתמש בהם כי להסביר את העובדות שהוצגו בחלק הראשון. חובה להדגיש את המושג. יש לציין כי התכנים שיעלו בניתוח הם פונקציה ישירה של הנתונים בחלק הראשון. בחלק השלישי, מצופה מכל סטודנטית לשתף מה תרם לה הקורס בנושא רב תרבותיות. כדאי להבחין בין חומר ההרצאות, רשימת הקריאה, הצגות הסטודנטים, הדיונים בכיתה, הסרטים והעבודה הסופית. האם נתרמת מהקורס ובמה? האם את מעריכה כי חל אצלך שינוי ובמה? אם לא חל אצלך שינוי-למה לדעתך?
הערה: חובה שכל סטודנטית תכתוב את החלק הרפלקטיבי לבד בקול אישי שלה. הנחיות טכניות: ·         הסטודנטיות רשאיות לחבר את העבודה באחת משלוש השפות: עברית, ערבית ואנגלית. ·         היקף העבודה לא יעלה על
5 00 מילים (עד
1 0 עמודים)-כלל ברזל ·         העבודה תימסר בכריכה נוחה עם שער ובו הנתונים (החוג, הקורס, הנושא והשמות). ·         העבודה תוקלד בגופן (David או Times New Roman או Arabic Transparent), ברווח כפול, באות לפחות 12 נקודות.
יש להשאיר שוליים של 2.5
ס"מ בכל צד. רצוי להמעיט בהערות שוליים (אם בכלל). לא לצרף רשימת הפריטים שצוינו בגוף העבודה. המסירה: העבודה תימסר למזכירת החוג לא יאוחר מיום ?????????עד השעה ?????????
חלוקת הציונים: חלק ראשון: משפטים% חלק שני: 70% חלק שלישי: משפטים% (עם אפשרות לבונוס) יש לשמור על עותק מקורי של העבודה בהצלחה עבודה מסכמת בקורס:
 החברה הרב תרבותיות בעידן הגלובלי מגישים : מוגשת ל-:
  תאריך הגשה: משפטים.2.משפטים פברואר 2015 חלק ראשון : השירות בו בחרנו לבצע את העבודה הינו  כפר הנוער כדורי עם דגש על בית הספר,הפנימייה והאגף לטיפול סוציאלי ופסיכולוגי.
רקע
על כפר הנוער כדורי:
כפר הנוער "כדורי" שנמצא במועצה אזורית גליל תחתון הינו מסגרת חינוכית ממשלתית, ושייכת למינהל החינוך התיישבותי ועליית הנוער, תחת פיקוחו של משרד החינוך, התרבות והספורט. הכפר מחולק לשלושה מוקדים מרכזיים, שלוש יחידות משנה- ביה"ס, פנימייה, משק חקלאי.  המשאבים העומדים לרשות הכפר מגיעים מטעם משרד החינוך והוא גם הגוף המפקח והמתקצב של המקום. הכפר ממוקם ממום מעט צפונה מכפר תבור על כביש 65.  בכדורי לומדים מעל כ-1650 תלמידים, מתוכם
5 0 בפנימייה. בכדורי 130 מורים ועוד כ- 70 עובדים. בשנים האחרונות מהווה כדורי מוקד משיכה לתלמידי האזור, ומספר הלומדים במקום עולה בכל שנה. הרכב התלמידים בכדורי הוא הסיבה הראשונה לכך שהוא הפך לבית ספר ניסויי בנושא הרב תרבותיות – חיים בחברה רב תרבותית.
בקרבת השירות ישנם שני בתי חולים (מרחק של רבע שעה נסיעה), וכמו כן מגוון ישובים במרחק דקות נסיעה אחדות.
השילוט המכוון לכפר הנוער בשפה עברית בלבד, ברור ומיעיל משני כיווני ההגעה האפשריים. השירות הסוציאלי של הפנימייה ממוקם קרוב לכניסה של הכפר, על בניין ישנו שילוט בעברית בלבד המורה כי זהו השירות הסוציאלי. מיקום השירות נגיש מאוד לילדים, במרחק דקה הליכה מהמגורים, וכן מכיתות בית הספר. כמו כן השירות ממוקם בחלק פחות מרכזי של הכפר, וזאת על מנת לשמור על פרטיותם ונוחיותם של הפונים.
מכיוון שהפונים לומדים ואו מתגוררים במקום בו השירות נמצא, דרכי ההגעה הינו בהליכה ולא מצריכות נסיעה, שעות הקבלה מאוד נוחות ומכוונות עבור הילדים.
השירות הסוציאלי  הינו שירות משני בתוך כפר הנוער. הפונים באים במגע עם צוות מטפלים מגוון הכולל: עובדים סוציאליים, פסיכולוגית, אמהות בית, מדריכים, צוות בית הספר. כנותנות שירות משניות, העובדות הסוציאליות  נמצאות בקשר רציף עם גורמים מטפלים נוספים, כחלק מתהליך העבודה. דרכי ההתערבות במקרים רבים משולבות בין הגורמים השונים ומותאמות בניהם. מטרת השירות היא מתן שרותי תמיכה רגשית, טיפול, הדרכה וליווי לחניכי הפנימייה ולצוות. כל זאת במטרה לסייע ולשפר את רווחתי הנפשית והסתגלותו של החניך לפנימייה. השירות הסוציאלי בכפר הנוער מספק מענה לאוכלוסייה מגוונת מתרביות שונות  כלומר הוא משרת אוכלוסייה רב תרבותית שכוללת הרכב  מגוון כאשר כולל תלמידים יהודים מיישובי הסביבה – עפולה, כפר תבור, יבניאל ועוד. ערבים (מוסלמים,דרוזים,בדואים,נוצרים),  צ'רקסים מכפר כמא, בדואים מכפר שיבלי וכפרי האזור ומהנגב, דרוזים מרחבי הגליל, ילדים/פליטים-
***ללא ביבליוגרפיה