חרדה של הורים בקשר להשפעת משחקי וידאו אלימים על בני נוער

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5744
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

חרדה של הורים בקשר להשפעת משחקי וידאו אלימים על בני נוער עבודה סמינריונית ינואר
2 0משפטים
3 3
מקורות תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 4
משחקי מחשב ווידאו אלימים. 4
אפקט האדם השלישי משפטים המחקר האמפירי 17
נושא ושאלת המחקר. 17
השערת המחקר. 17
שיטת המחקר. 17
ממצאים. 20 דיון וסיכום. 22
ביבליוגרפיה.
5 נספח: שאלון 29
נספח: פלטים סטטיסטיים. 30 מבוא
הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק התרחש ב-מנהל עסקים בדצמבר 2012 בניוטאון שבמדינת קונטיקט, בארצות הברית, ובמהלכו נרצחו 27 בני אדם. הרוצח, אדם לנזה בן ה-20, שהיה חמוש בשני אקדחים ורובה, רצח תחילה את אמו בביתה ולאחר מכן 20 ילדים בגילאי חמש עד עשר ושישה מבוגרים בבית הספר היסודי סנדי הוק, זאת בטרם התאבד בירייה. בפברואר 2013, תחקיר העלה סברה לפיה  ייתכן שהרוצח אדם לנזה חיקה משחק בזמן שהוציא לפועל את המתקפה הקטלנית. במהלך החיפוש שנערך בביתו של לנזה, אותו חלק עם אמו ננסי – אותה רצח ראשונה באותו יום – מצאו השוטרים משחקי מחשב בשווי אלפי דולרים. המאפיין של אותם משחקים היה התוכן האלים שלהם. לפני שיצא למסע הקטל הספיק לנזה בן ה-20 להשמיד את הדיסק הקשיח של מחשבו האישי – שהכיל לכאורה תיעוד אודות המשחקים בהם נהג לשחק, לצד רישומים לגבי שותפיו למשחקים.
בהשפעת הרצח, החל הנשיא ברק אובמה במסע להחמרת חוקי החזקת הנשק בארה"ב. אחד מנאומיו כלל משפט קצר שמשך הרבה מאד תשומת לב, ובמידה של צדק: "הקונגרס צריך לממן מחקר על ההשפעות שיש למשחקים אלימים על מוחות צעירים." הנשיא גם נקט פעולה ובצו נשיאותי הורה למרכז לבקרת מחלות לערוך מחקר מקיף בנושא.
רצח מזעזע זה העלה שוב, ובחריפות, את שאלת ההשפעה של משחקי מחשב אלימים על התנהגות צעירים ובני נוער.
נושא  עבודה זאת הוא רמת ההשפעה של הורים שצופים במדיה החדשותית אודות מקרי אלימות של בני נוער שנבעו בהשראת משחקי מחשב.  בהמשך לכך, שאלת המחקר היא:
"האם רמת החרדה והדאגה של הורים לבני נוער, אשר משחקים משחקי מחשב אלימים, תעלה לאחר צפייה בחדשות באירועים ספציפיים אלו?" סקירת ספרות משחקי מחשב ווידאו אלימים חלק ניכר ממשחקי המחשב (משחקי וידאו) המופצים לילדים ובני נוער כוללים תכנים אלימים. המחשבים הדיגיטאליים הראשונים פותחו במהלך שנות ה-40 בגרמניה, ארה”ב ובריטניה. המטרה המרכזית של מחשבים אלו הייתה לשרת את מדינות אלו במסגרת מלחמת העולם השנייה לצרכים חישוביים מגוונים. התיעוד הראשון של משחק על אחד ממחשבים אלו הוא מ-1947. מדובר היה במשחק מבוסס תצוגת רדאר שביצע סימולציה של טילים הפוגעים במטרה (Silberman,
2 006) ). עם סיום מלחמת העולם השנייה ולאורך כל שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 החלו לעשות שימוש במחשבים לצורכי מחקר באוניברסיטאות ברחבי העולם. השימוש במחשבים עודד מחקר בנושאי מחשבים ובמסגרת מחקר זה פותחו והודגמו משחקי המחשב הראשונים בעלי ממשק גראפי. בשנת
1 952 הגיש אלכסנדר דגלאס (A.S.Douglas) עבודת דוקטורט בנושא ממשק אדם מחשב באוניברסיטת קיימברידג’.
במסגרת עבודה זו פיתח דגלאס את המשחק OXO על מחשב ה EDSAC, אחד ממחשבים הראשונים. המשחק היה משחק "איקס עיגול" פשוט בו השחקן שיחק מול המחשב (Nielsen, Smith, and Tosca, 2008). ב-1958 השתמש ויליהם היגנבוטם (William Higinbotham), שעבד ב-Brookhaven National Laboratory שבניו-יורק, באוסצילוסקופ בכדי להריץ משחק שמטרתו המרכזית הייתה לבדר את מבקרי המעבדה-