פסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1528

תקציר העבודה

מטלת מנחה  13    שאלה 1
חברת תרופות יצרה שתי תרופות חדשות המעלות מיידית את ה-I.Q. לתרופה A מדד ריפוי (therapeutic index) גבוה פי 5 לעומת תרופה B. באיזו תרופה היית בוחר/ת להשתמש?
א.      בתרופה A, כיוון שהיא יעילה יותר להעלאת ה-I.Q מתרופה B.
ב.      בתרופה B, כיוון שהיא תגרום לתופעות לוואי פחותות לעומת תרופה A.
ג.        בתרופה B, מכיוון שמרווח הבטיחות שלה גדול יותר מזה של תרופה A.
ד.      בתרופה A, כיוון שהיא בטוחה יותר לשימוש מתרופה B.
נכון שאלה 2
קולטן לנוירוטרנסמיטר (נ"ט) מסוים גורם בהפעלתו להיפר-פולריזציה של הממברנה. בחלק מהסינפסות מצוי הקולטן בממברנה הבתר-סינפטית, ואילו בחלק אחר מהסינפסות הוא מצוי בכפתורים הסופיים הקדם-סינפטיים כקולטן עצמי. מה מהבאים נכון?
א.      סם שמפעיל את הקולטן העצמי הוא אנטגוניסט שכן בהפעלתו יופרש פחות נ"ט לסינפסה.  ב.      סם שמפעיל את הקולטן הבתר-סינפטי הוא אנטגוניסט כיוון שהוא גורם לפוטנציאל בתר-סינפטי מעכב (IPSP) חזק יותר.
ג.        סם שמעכב את הקולטן העצמי הוא אגוניסט כיוון שהוא משבש את תהליך הספיגה החוזרת.
ד.      סם שמעכב את הקולטן הבתר-סינפטי הוא אגוניסט כיוון שהוא גורם לדה-פולריזציה. נכון שאלה 3
מתילדה השתתפה במסיבת בוטוקס במהלכה הוזרק לשרירי פניה רעלן הבוטוליניום (botulinum toxin). לצערה המזריק לא היה רופא כי אם מתחזה, ומינון הבוטוליניום שהוזרק לה היה גבוה במיוחד.
א.      אילו תופעות לוואי עלולות להתקבל אצל מתילדה? הסבר/י מהו המנגנון הגורם לכך. (5 נק') רעלן הבוטוליניום לא מאפשר את הפרשת הנ"ט אצטיל כולין מאקסונים של מערכת העצבים ההיקפית, ובכך שהסם הוא אנטגוניסט. כאשר הסם מונע הפרשה של אציטיל כולין לא תתאפשר תנועת שרירים ותופעות הלוואי עלולות להיות: סימני שיתוק, קשיי נשימה ( שיתוק שרירי הנשימה), ראייה כפולה ( נוצרת עקב הפרה של האיזון בין השרירים השולטים על תנועות העיניים) וחולשת שרירים.
נכון, במקרה של מתילדה החומר הוזרק לשרירי פניה ולכן היא תחוש שיתוק בשרירים אלו.
ב. בניסיון  לטפל בתופעות הלוואי הקשות הציע המתחזה להזריק לפניה של מתילדה קורארה (curare). האם כדאי לה להיעתר להצעתו? הסבר/י תשובתך. (5 נק') –