כתיבה ומחקר במשפט - הצעת מחקר בתחום חופש המידע ומגבלותיו : צנזורה מטעמי בטחון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1144
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

ראשי פרקים להגשה – כתיבה ומחקר במשפט : הצעת מחקר נושא גג: חופש הביטוי ומגבלותיובטחון המדינה שאלת המחקר: מהו ההסדר החוקי הקיים בישראל בכל הנוגע להגבלות על חופש הביטוי משיקולי ביטחון, כיצד הוא מיושם בפועל והאם ההסדר הינו ראוי מבחינה נורמטיבית? [u1] 
1 .
חופש הביטוי ומגבלותיו חופש הביטוי – מעמדו חופש הביטוי הינו מושג בסיסי בדמוקרטיה שזכה לפיתוח רב הן מבחינה תיאורטית בהגות הפילוסופית מתחום הפילוסופיה הפוליטית-ליברלית והן בספרות המשפטית ובפסיקה. כבר ביוון העתיקה הוכר חופש הביטוי כזכות שהוענקה לכל אזרח. לשיא מעמדו הגיע  במדינה המודרנית המבוססת על הגותם של הפילוסופים הפוליטיים המודרניים. מפורסמת אמרתו של וולטיר: "איני מסכים לדעתך, אך אגן בחיי על זכותך להביע אותה" – אמירה שזכתה למעמד קנוני. ג'.ס. מיל נחשב למי שביצר את מעמדו התאורטי של חופש הביטוי ורעיונותיו משפיעים באופן עמוק על דמותה של הדמוקרטיה הליברלית הטיפוסית בת זמננו, וכך כותב מיל: "אם כל האנושות כולה, למעט אדם אחד, היא בדעה אחת, ואם אותו אדם הוא בדעה …

2 .
מגבלות על חופש הביטוי בישראל[u2]  בישראל קיימים מספר מנגנונים שתפקידם להגביל את חופש הביטוי במקרים מסויימים, ולהביא לכך שחלק מהביטויים הנתפסים כפוגעניים, לא יפורסמו.
מגבלות מסויימות על חופש הביטוי עוסקות בהגנה על שמו הטוב של מי שעשוי להפגע מהפרסום, אלו מוסדרות בחקיקה האזרחית והפלילית הידועה כדיני "לשון הרע". אחרות עוסקות בהגנה על רגשות הציבור והמוסר הציבורי ואלו מוסדרות בעיקר בחקיקה הפלילית בעניין חומר תועבה. ישנם עוד כמה סוגי מגבלות על חופש הביטוי המוסדרים באופנים שונים. במאמר זה אתמקד בהגבלות המוטלות על חופש הביטוי משיקולים של "בטחון הציבור", הגבלות אלו זכו להסדרה מפורטת יחסית בחקיקה ולדיונים נרחבים בפסיקה[u3] .

3 .
מגבלות על חופש הביטוי בישראל מטעמי ביטחון – המצב הקיים[u4]  המנגנון …
**הצעת עבודה בלבד – לא עבודה שלמה!!!  [u1]חסר פרק מבוא
 [u2]מה ההבדל בין תת הפרק הקודם "מגבלות על חופש הביטוי" לבין הפרק הזה?
 [u3]מומלץ לשקול האם להקדיש למגבלות בהן לא תעסוק בעבודה פרק שלם, או שמא מספיק להקדיש להן תת פרק או מספר פסקאות. בכל אופן, יפה שהגדרת במה תתמקד.
 [u4]חסר  החלק שמדבר על היישום בפועל – מי מפעיל את סמכות הצנזור לאסור פרסום? איזה גוף אחראי על פניה לבית משפט להשגת צווי איסור פרסום ובאילו נסיבות?  וכו'.