יחס התקשורת כלפי נשים הרוצחות את בני זוגן על רקע אלימות נגדן+סקירת ספרות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3510
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

יחס התקשורת כלפי נשים רוצחות את בני זוגן על רקע אלימות נגדן מבוא
-…2
פרק 1. נשים רוצחות
3
1 .1 שינוי ברמות אלימות נשים — 4
1 .2
נשים רוצחות במשפחה –.
5-6
1 .3 התאוריה האבולוציונית של רצח בידי נשים 7
פרק 2: התייחסות התקשורת לנשים רוצחות —
8
2 .1 רוצח כקורבן –.
8-9
2 .2 יחס התקשורת כלפי נשים רוצחות —
9-10 סיכום …
11
מקורות –.
12-13
מבוא
באופן מסורתי, גילתה התיאוריה הקרימינולוגית עניין מועט בעבריינות נשית. הסיבה המרכזית לכך הייתה שיעורן הנמוך של נשים בקרב האוכלוסייה העבריינית כולה, נתון שמאפיין עבריינות נשית גם כיום (רימלט,  2001).
רצח שבוצע על-ידי נשים כתוצאה מאגרסיה בתוך המשפחה, תמיד משך את תשומת לבם של החוקרים. לעתים קרובות למדי רצח "נשי" הוא תוצר של מריבות משפחתיות ומבוצע בשעת התפרצות אמוציונאלית, ללא כוונה תחילה. בתהליך ויקטימיזציה ממושך, אישה מוכה או סובלת מאלימות נפשית, הופכת בעצמה למקור האגרסיה.
עם זאת, כבר מימי הביניים הייתה הבחנה בין העונשים שנגזרו על בעלים רוצחים ונשים רוצחות. העונש בגין רצח אישה היה תלייתו של הבעל, לעומת זאת, רציחתו של הבעל על-ידי האישה הושווה לרציחתו של המלך. לפי הגיון זה על רוצחות בעלים הוטלו שיטות המתה אכזריות יותר כגון כריתת גפיים ושריפה. "איזון" חוקתי זה נמשך עד היום. הסטטיסטיקה של ה-FBI מצביעה על כך, שברוב המקרים, קביעת דרגת הרצח והענישה חמורות יותר כאשר האישה רוצחת את בן זוגה בהשוואה למקרים בהם גבר רוצח את בת זוגו. כמו כן, משך תקופות המאסר הנגזרות על נשים ארוכות יותר מתקופות המאסר הנגזרות על גברים (Jones, 1980 in Duntley & Buss, 2011).
העבודה תעסוק: בתופעת רצח בעלים שבוצע על-ידי נשותיהם כפועל יוצא מאלימות והתעללות כלפיהן.
העבודה תתמקד: באלימות פיזית ונפשית של נשים ולא תעסוק באספקט של אלימות מינית במשפחה.
מטרת העבודה: היא לבחון באמצעות פסקי דין את היחס של בתי המשפט את יחס החברה באמצעות טוקבקים ואת יחס העיתונות באמצעות הכתבות על נשים שרצחו את בעליהן על רקע של  אלימות במשפחה.
אם כן, במהלך העבודה ננסה לענות על שאלת מחקר: עמדתם של אמצעי התקשורת הכתובה כלפי נשים רוצחות על רקע אלימות בין זוגית .
השערת המחקר: עמדתם של אמצעי התקשורת כלפי נשים רוצחות על רקע אלימות מצד בן זוגן, נובע בעיקר מרוח המשפט המתנהל נגדה ומגזר הדין של בית המשפט.