עבודה בת 25 עמודים, איכותית ומקיפה, 17 מקורות באנגלית בלבד , עם ראיונות ותצפיות מפורטות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6969
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תקשורת ותרבות במרחב הסייבר התמכרות לאינטרנט תוכן העניינים
מבוא
נתונים סטטיסטיים פרק 1: התפתחות האינטרנט פרק 2: ההשפעות על האינדיבידואל פרק
3 : תופעת ההתמכרות לאינטרנט פרק 4: ההתייחסות לתופעה ראיונות סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מבוא:
בסקר שנערך באחד מאתרי האינטרנט, מתוך כ- 20,000  מהמשתתפים בסקר 6% עמדו בקריטריונים של התנהגות כפייתית בכל הנוגע לרשת ו- 30% הודו כי האינטרנט משמש להם מקום מפלט מהרגשה רעה.
הרוב המכריע הודו כי בעת השימוש באינטרנט הם חשו שיבוש בתחושת הזמן, אינטימיות רבה ותחושת חוסר מעצורים. (Internet pool, 2001).
מחקרים שנעשו עד כה בנושא ההתמכרות לאינטרנט עשו בעיקר שימוש בשאלונים אשר בעזרתם יכלו לבדוק כיצד אנשים מרגישים כלפי עצמם וכלפי ההתנהגות שלהם, אך לא יכלו לקבוע בוודאות האם טכנולוגיה מסוימת, כמו האינטרנט, יכולה לגרום להתנהגויות אלה.
אנשים רבים מבלים זמן רב בשיטוט באינטרנט. באותה המידה יש אנשים המבלים זמן רב בקריאת ספרים, בצפייה בטלביזיה, בעבודה באופן כזה ש"התמכרותם" גורמת להם להתעלם מהמשפחה, מחברים ומפעילויות חברתיות, אך אין אנו שומעים על התמכרות לטלביזיה כעל הפרעה נפשית לגיטימית באותה הקטגוריה עם סכיזופרניה ודיכאון. כמו כן יש לבדוק האם הזמן הרב המוקדש לשיטוט באינטרנט נמצא בתוך קונטקסט מסוים כמו מצב נפשי שהיה קיים קודם לכן, האם האדם הוא סטודנט (אשר באופן כללי נמצאים זמן רב יותר מחוברים לרשת), האם נעשה שימוש באינטרנט במסגרת העבודה וכו'. ד"ר איוון גולדברג הגדיר לראשונה את תופעת ההתמכרות לאינטרנט כשימוש אובססיבי, פתולוגי באינטרנט. הוא ציין כי התופעה גורמת ללחץ מסוים אצל הפרט וכי היא פוגעת בחיי הפרט בעולם "האמיתי". (Greenfield, 1999).
השוני העיקרי בין יצירת קשרים עם אנשים אחרים באמצעות טכנולוגיית האינטרנט לבין אמצעי תקשורת אחרים (טלפון, דואר, פקס) הוא הנורמות החברתיות שהאינטרנט מאפשר ואף מעודד – ליצור קשר עם אנשים זרים. יש התופסים את הרשת כמקום "קר" מבחינה אנושית, אולם בעולם המנוכר שמציעות הערים המודרניות הגדולות האינטרנט יכול בקלות להפוך לסביבה החברתית של אדם כמקור ליחסים בין אישיים למרות העדר הפיסיות. (King, 1996).
נהוג להניח כי רוב האנשים אשר מגדירים עצמם כמכורים לאינטרנט עושים זאת מתוך רצון לברוח מבעיות בחייהם כמו הפרעות נפשיות (חרדות, דיכאון), בעיה בריאותית או נכות או בעיות חברתיות. חלק מהאנשים המוגדרים כ"מכורים" לאינטרנט נוהגים כך מתוך התנהגות כפייתית אשר כבר מאופיינת במסגרת קטגוריות אפיון קיימות ותטופל באותו האופן. כאמור, קשה לאפיין ע"י מחקרים נקודתיים ושאלונים את התנהגותם של מליוני גולשים ברחבי הרשת, אך מחקרים אלו יכולים לתת לנו אינדיקטור לגבי הימצאותה של תופעת ההתמכרות. (Grohol , 1999).
העיסוק בנושא ההתמכרות לאינטרנט עדיין נמצא בחיתוליו אך צובר תאוצה מיום ליום שהרי מיום ליום יותר ויותר אנשים משתמשים באינטרנט וזה הופך לכלי חשוב יותר ויותר בחיי היומיום. לרשת יתרונות רבים, היא אינפורמטיבית, נוחה לשימוש, מלאת משאבים ואף כיפית. הויכוח הגדול שניטש סביב הנושא הוא בין אלה שטוענים כי הרשת אכן בעלת אופי ממכר, כמובן בעבור אלה שקיימת אצלם הנטייה להתמכרות ואילו האחרים טוענים כי לא ניתן להגדיר התמכרות לאינטרנט באותה המקשה כמו התמכרות לקוקאין וסמים אחרים. אומנם אין הגדרה חד משמעית לתופעה אך העובדה הברורה היא שהאינטרנט משבש את חייהם של אנשים רבים. (Ferris , 1997). בעבודה זו אנסה לעמוד על אופייה של התופעה. באם אשתדל להיזהר מיומרה אומר כי אין בדעתי לעמוד על הגדרתה המדויקת של התופעה, אלא אבקש לבחון את התופעה לכשעצמה והשפעותיה על הפרט "המכור" ואנסה להבין ולהבהיר האם באמת קיימים בתופעה זו אלמנטים של התמכרות. עבודתי תתבסס בעיקר על מספר מחקרים שנעשו בתחום, מאמרים תיאורטיים ושיחות אישיות עם אנשים אשר עומדים בקריטריונים של ההגדרה "מכורים" לאינטרנט בניסיון להבין את זווית הראיה האישית של התופעה. במהלך העבודה אנסה לענות על מספר שאלות כמו, אילו אופני ביטוי יש להתמכרות זו? מהם הגורמים להתמכרות? האם יש צד חיובי בלהיות מכור לאינטרנט? כולי תקווה כי לאחר שאבדוק את הסיבות וההשפעות של התופעה, אוכל להגיע למסקנה – האם באמת קיימת תופעת התמכרות לאינטרנט והאם היא התמכרות פתולוגית? (בדומה להגדרת ההתמכרות לסמים ולאלכוהול).