ממן מרכזי בקורס: הוראה – מקצוע אומנות, אומנות?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3095
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר:
הממן פותח את הקורס. במסגרתו יש ניתוח של המאמרים המרכזיים בקורס הכוללים את ספרה של ג'ודית סאקס ומאמריה של לינדה דרלינג המונד.
שאלות מרכזיות:
–          מהם סטנדרטים בהוראה –          הבעייתיות לקבוע סטנדרטים במערכת החינוך בארצות הברית –          ההבדלים בין הפרופסיה הישנה לבין הפרופסיה החדשה אורך הממ"ן – 8 עמודים. ממן 11 הוראה – מקצוע אומנות, אומנות?

1 . א. לינדה דרלינג המונד קובעת במאמרה כי יש חשיבות לקביעת סטנדרטים בהוראה. לדעתה, קביעת הסטנדרטים נעשית בכמה אמצעים, ביניהם:: קביעת תכניות לימוד, קביעת מסלול הכשרה מתאים וכן באמצעות מתן רישיונות הוראה. יחד עם זאת היא מציינת כי קביעת הסטנדרטים בארצות הברית היא בעייתית, וזאת מהסיבות הבאות:
מתן הרישיונות – עד המאה העשרים לא הייתה קיימת בארצות הברית רשות המפקחת על תחום הכשרת מורים. כיום, קיימת רשות מרכזית, אולם בחלק מהמדינות בארצות הברית תהליך סינון המועמדים לתפקיד הוראה לא קיים. מורים מתקבלים לתפקיד הוראה על בסיס סיום לימודיהם את תכנית ההוראה ולא על בסיס מבחני סף הנהוגים במקצועות אחרים (כמו רפואה ועריכת דין לדוגמה) הדורשים בסיס ידע רחב על מנת לקבל את הרשות לעסוק במקצוע. כך נותר מצב שכמות הידע הנמצא בידי המורה מקיף, בדרך כלל, את הידע הדרוש להעברת החומר במקצוע או בקורס הספציפי אותו המורה מעביר. מעבר לזה, דרך קבלת הרישיון במדינות בארצות הברית שונה. כל מדינה או מחוז מעמידים בפני המועמד לתפקיד ההוראה דרישות שונות, הכשרות שונות ומבחנים שונים. במציאות זו מתגלה תמונה בה קיים פער עצום בין רמת המורים במקומות שונים, ולכן יש קושי לקבוע סטנדרטיים אחידים לכל המדינות.
נוסיף בשלב זה גם את הקושי להכניס שינויים במערכות שמרניות וכן את הקושי ליצור בסיס משותף לבתי ספר של המדינה ולבתי ספר פרטיים או הכוללים כיתות של חינוך מיוחד, המבקשים למדוד הצלחה בקריטריונים שונים. תכניות הלימוד – אנו מגלים כי בבתי ספר שונים ובמדינות שונות בארצות הברית קיימות תכניות לימוד שונות. זאת בשל היעדר מרכוזיות בתחום החינוך במשך שנים רבות. כל תכנית מתבססת על היקף ידע מסוים ושונה, לפעמים בתכלית, מתכניות אחרות. תכניות הלימוד הרבות מקבלות אישורים מטעם השלטונות המקומיים ויוצרת שונות רבה בין בית ספר לבית ספר. שונות זו יוצרת מצב בו לא ניתן לקבוע סטנדרטים אחידים לכלל בתי הספר, שכן בסיס הידע ודרכי הלימוד שונות בתכלית זו מזו. מעבר לזה, במדינות בהן תקציב החינוך דל לא נעשות התאמות או שינויים בתכניות הלימוד במטרה להתאימן למציאות המשתנה. כך נוצרת מציאות בה בבתי ספר המתוקצבים בצורה הולמת קיימת תכנית לימודים רלוונטית לימינו אנו, בעוד בבתי ספר דלי תקציב תכניות הלימוד נלמדות באותה מתכונת במשך שנים רבות, ללא שינוי והתאמה. מעבר לזה, הכנסת שינויים בתכניות הלימוד נתקלת לא פעם במכשולים פוליטיים. זאת כאשר משרת המורה נחשבת לעבודה נדרשת, והעלאת הרמה של תכנית הלימוד עלולה לגרום לפיטורים של עובדים בתוך המערכת.
מסלול הכשרה – מורים רבים בארצות הברית טוענים שמסלול ההכשרה איננו רלוונטי לעבודה עצמה. המורים מספרים כי ההכשרה האמתית נעשית בזמן העבודה בכיתה וכי הכלים שנתנו להם בתהליך ההכשרה אינם רלוונטיים לעבודה בכיתה. כאשר קיים פער בין העבודה בכיתה לבין תהליך ההכשרה יש קושי ליצור סטנדרטיים או לקבוע כאלה לשם יצירת תכנית עבודה בהיקף ארצי. מעבר…