סיכום היחידה מלחמה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2984

תקציר העבודה

ספר המלחמה מלחמה מהי?
התפרצות של מלחמה היא סימן לקיום סכסוך בין שתי מדינות לפחות, אולם לא כל סכסוך מוביל למלחמה. חוסר הסכמה וניגוד אינטרסים ניתן לפתור בצורות שונות.
המלחמה היא התנגשות מזויינת בין כוחות מנוגדים.
במישור הבינלאומי קיימים הליכים ומוסדות שמטרתם ליישב סכסוכים בין מדינות.
אם כך פעילות אלימה המכוונת להשיג יעדים, מתחוללת באמצעות התנגשות צבאית בין הצדדים שלכל אחד מהם מטרות שונות, התנגשות מזוינת בין רצונות מנוגדים.
סכסוך אלים בין קבוצות סוג של מאבק פוליטי. המלחמה היא תופעה פוליטית, כל צד מציב לעצמו יעדים למימוש, בד"כ יעדים אלה מתנגשים. הכוח הצבאי הוא אחד האמצעים החשובים העומדים לרשות המדינאי בבואו לקדם את האינטרס של ארצו.
לא כל סכסוך אלים הוא מלחמה. על פי המקרא, הסכסוך האלים הראשון היה בין קין והבל. והגם שרצח זה היה מעשה של אלימות, זו לא הייתה מלחמה. ישנם שני סוגי מלחמות:
מלחמה אינסטרומנטאלית = כלי להגשמת אינטרסים מדיניים, תוצאה של שיקול רציונאלי של מדינאים, המנסים לזכות בהישגים, או למנוע הפסדים, באמצעות שימוש בכוח צבאי, את המלחמה האינסטרומנטאלית מנחים שיקולי רווח/הפסד.
מלחמה אקספרסיבית= באה למלא צרכים רגשיים כמו: רצון לנקום, ניסיון לגאול כבוד שחולל.
ניתן לומר שהחלטה לצאת למלחמה היא לרוב תוצר של שני השיקולים, האינסטרומנטליים והאקספרסיביים.
יש המשתמשים במושג "מלחמה" גם בהקשרים אזרחיים. כמו "מלחמת תרבות", "מלחמה כלכלית" וכד', המונח כאן בא להצביע על סכסוך חריף באותו נושא אך לא מתקיים בין שתי יישויות מדיניות ואינו מקפל בתוכו בהכרח אלימות.
הדיון במהות המלחמה מחייב התייחסות למושג "אסטרטגיה". ויש שתי אבחנות לאסטרטגיה:
אסטרטגיה טהורה= מדגישה את הצדדים המבצעיים של המלחמה, במובן זה פירושה אך ורק תורת השימוש בכוחות צבאיים לשם השגת יעדי מלחמה כשהאחראים לקביעת האסטרטגיה הם מוטלת אנשי צבא שמוטל עליהם לנצח במלחמה.
אסטרטגיה רבתי= אסטרטגיה חובקת מכלול רחב של גורמים: פולטים, כלכליים, חברתיים, טכנולוגים, כדי להבטיח ניצחון ושלום שלאחריו. יש צורך בהכנות קפדניות בתחומים רבים האחריות לעיצובה של אסטרטגיה זו מוטלת על אנשי הדרג המדיני.
סיכום הפרק:
·         המלחמה היא סכסוך אלים בין קבוצות בני אדם מאורגנות והיא סוג של מאבק פוליטי. יש המרחיבים את המושג וכוללים בו גם מאבקים אלימים בין קבוצות יריבות בתוך אותה התארגנות פוליטית כמו מלחמת אזרחים.
·         המלחמה היא פעולה פוליטית מודעת. לעתים תהיה אופציה מעודפת ולעתים ברירת מחדל. כל צד בסכסוך מציב לעצמו יעדים ומנסה להשיגם באמצעות מלחמה.
·         יש שני סוגי מלחמות. אינסטרומנטליות ואקספרסיביות כשהראשונות מיועדות להגשמת אינטרסים מדיניים מוגדרים והאחרונים מיועדות לסיפוק צרכים רגשיים כמו נקמה תחושת עוצמה או גיבוש לאומי.
·         בדיון על מלחמות תופס המושג אסטרטגיה מקום נכבד. במובן הצר "אסטרטגיה טהורה" כדרך לתכנון ולביצוע מבצע צבאי ובמובנו הרחב "אסטרטגיה רבתי" כמערך תכנון המקיף פעולות צביאות אך גם שיקולים פוליטיים רחבים יותר.
מדוע פורצות מלחמות?