הצעת מחקר לתזה: שילוב סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5090
מספר מקורות 74

תקציר העבודה

הצעת מחקר לתזה: סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל תוכן עניינים
מבוא
 השתלבות מיעוטים בהשכלה גבוהה השתלבות השתלבות בהיבט אישי מאפיינים אישיים המשפיעים על השתלבות השתלבות סטודנטים ערבים: מאפיינים אישיים היבטים לימודיים של השתלבות מערכת החינוך הערבית מדיניות קבלה לאוניברסיטאות בישראל: תנאי סף היבט המשפחה בהשתלבות בהשכלה הגבוהה מאפיינים משפחתיים המשפיעים על השתלבות סטודנטים ערבים היבטים חברתיים של השתלבות השתלבות סטודנטים ערבים: היבטים חברתיים מתודולוגיה ביבליוגרפיה המחקר מבקש להעמיק את הבנת השתלבות סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית, מתוך נקודת מבט של סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה.
תחילה תוצג סקירת ספרות על ההיבטים המשפיעים על השתלבות של סטודנטים ערבים במערכת ההשכלה הגבוהה.  בהמשך, מוצגת מתודולוגיית המחקר.
שיטת המחקר בעבודה היא איכותנית נרטיבית ,מחקר נרטיבי הבנוי מסיפורי החיים של המרואיינות והתובנות שנובעות מהם, מחקר האנוש  ומתאים במיוחד לחינוך, סיעוד, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה ופסיכולוגיה (שקדי 2003). העבודה משתמשת במתודולוגיה של תיאוריה המעוגנת בשדה ומנסה לתת מענה על שאלת המחקר מתוך האינטראקציה של החוקר עם עולמו של הנחקר. המטרה היא בניית תיאוריה הגיונית המבוססת על הנתונים שבשטח, כאשר הרקע התיאורטי הקודם מסייע לחוקר לפרש את ממצאיו, אולם אינו מכתיב את שאלות המחקר ואת הפרשנות של הממצאים (שלסקי ואלפרט,2007).
 בעזרת ראיונות שנערכו בקרב סטודנטים, ערבים בישראל, בוגרים ונושרים, נעשה ניסיון לזהות את האתגרים מחד ואת המשאבים מאידך אשר עמדו בפני ולרשות הסטודנטים במהלך שנות הלימודים. לבסוף, ייערך דיון ותוצגנה מסקנות בנושא תהליך ההשתלבות בלימודים גבוהים של סטודנטים ערבים בישראל.
המחקר יכוון לענות על השאלות הבאות:
כיצד תופסים סטודנטים ערבים בישראל את השתלבותם בלימודים גבוהים בישראל מה היא לדעת סטודנטים ערבים  בישראל השתלבות מוצלחת בלימודים גבוהים בישראל מהם, לדעת הסטודנטים הערבים בישראל, המשאבים אשר מסייעים להם בתהליך השתלבות לימודי וחברתי מוצלח