סמינריון: רפורמות בחינוך
מוסד לימוד | אוניברסיטת תל-אביב |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | גישת החינוך הדמוקרטי, דיואי, החינוך האישי, חינוך, מערכת החינוך, רפורמות |
שנת הגשה | 2009 |
מספר מילים | 7156 |
מספר מקורות | 32 |
תקציר העבודה
רפורמות בחינוך תוכן עניינים
מבוא –3
פרק א': רפורמות בחינוך –.4
א.1. גורמים המביאים לכישלון מהותי של רפורמות חינוכיות –…6
א.2. גורמים המביאים לכישלון יישומי של רפורמות חינוכיות –…9
פרק ב': חקר מקרה–חינוך אישי -..12
ב.1. תפיסת החינוך האישי .12
ב.2. רפורמת החינוך האישי –…משפטים ב.3. תוצאות ביניים של הרפורמה -.18
ב.4. סיבות מהותיות להצלחת הרפורמה –.20 ב.5. סיבות יישומיות להצלחת הרפורמה –.23
פרק ג': סיכום ומסקנות – המלצות לתכנון ויישום רפורמות חינוכיות -.
5 ביבליוגרפיה -.28
הסיבה המרכזית לעיסוק הבלתי פוסק ברפורמות חינוכיות היא חוסר שביעות רצון ציבורית, כמעט בכל מדינת לאום בעלת משטר דמוקרטי, מהישגיה ותוצריה של מערכת החינוך "הרפורמה בבתי ספר הפכה לעניין מהותי ברחבי העולם" (קובן, 2005).
למרות החשיבות הרבה המיוחסת לרפורמות במערכת החינוך, ולמרות ההצעות הרבות והניסיונות הרבים לתכנן וליישם רפורמות אשר יביאו לשיפור משמעותי ומהותי בתפקוד מערכות החינוך, נדמה כי טבען של רפורמות בחינוך להיכשל בהשגת מטרותיהן. "כבר מאה שנה קובר בית הספר בהצלחה את כל הרפורמטורים שבישרו על קיצו. הם אמנם ביצעו רפורמות מרחיקות לכת, אך בית הספר "הישן והטוב" חי ובועט. הרפורמות אינן משפיעות עליו" (הרפז, 2007).
לפי קובן (2005) "ההיסטוריה של הנהגת רפורמות בבתי הספר ובכיתות מציעה מעט מאוד עידוד לאלה שמייחלים ליישום מהימן של ההמלצות הזורמות מוועדות מיוחדות, מצוותים וממומחים".