עבודה מושקעת בנושא יהודי מרוקו תחת שלטון וישי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 87
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3551
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח היסטוריה של עם ישראל יהודי מרוקו רפראט יהודי מרוקו תחת שלטון וישי תוכן עיניינים מבוא .3
ממשלת וישי ויהודי מרוקו -4
– 6
יחסו של מוחמד החמישי והמוסלמים ליהודים המרוקאים –7 – 10 עזרה לפליטים בתקופת מלחמת העולם השנייה ולאחר פלישת האמריקאים למרוקו- הלן קאזס בן- עטר —
11 – מנהל עסקים סיכום משפטים – 16
ביבליוגרפיה -..17
מבוא
בעבודה אדון במרוקו בזמן מלחמת העולם השנייה/שואה, השפעת המלחמה על יהודי מרוקו ויחסיהם עם הסביבה. מלחמת העולם השנייה/ שואה פגעה בכל צפון אפריקה, כגון: אלג'יר, תוניסיה ומרוקו (כיבושיה של צרפת) אך אתמקד במרוקו, אשר ב- 1912 צרפת הופכת להיות פרוטקטורט של מרוקו.
  לנושא זה הגעתי לאחר חיפושים רבים והתענינותי הרבה בשואה, לאחר להשתתפותי בשיעור סמינר על יהודי מרוקו. נלמד שמרוקו הייתה תחת שלטון וישי צרפתי ולכן החלטתי לשלב בין הנושאים ולראות את השפעת השואה/ מלחמת העולם השנייה על יהודי מרוקו ביחסיהם עם הסביבה המוסלמית ועם הפליטים האירופאים. לאחר קריאה עמוקה במאמרים וספרים רבים הגעתי למספר מסקנות, האחת, למרות שיהודי מרוקו עברו שואה אין היא אותה שואה כמו באירופה למרות שגם במרוקו ניתן לראות מחנות עבודה. השנייה, אין לדעת מי היה "מצילה" של קהילת מרוקו, ניתן ליחס זאת לשני אישיים האחד נוגס (נציב כללי מטעם צרפת) והשני מוחמד החמישי (סולטן מרוקו). והשלישית, ניתן לראות את היחס ה"אחי", התניכה והעזרה של יהודי מרוקו לאחיהם הפליטים.   ניתן להעלות שאלות רבות ומרתקות אך עקב היקף העבודה בחרתי בשאלות המענינות אותי במיוחד.
ממשלת וישי הצרפתית כלפי יהודי מרוקו יחסי ערבים מרוקאים ויהודים במרוקאים בתקופת השואה/מלחמת העולם השנייה היחס ליהודי אירופה ועזרה הומניטארית לפליטים לפני קריאת העבודה יש לזכור שאין לקיים השוואה בין השואות. בנוסף, צרפת היא פרוטקטורט של מרוקו ולכן לסולטן יש "כוח" במרוקו. את היחס של הסולטן ליהודים אפרט בפרק השני יחס מוחמד החמישי והמוסלמים ליהודי מרוקו. בתבוסת הצרפתים לגרמיה נופץ בעיני היהודים במרוקו מיתוס בו צרפת היא בלתי מנוצחת.