מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2081

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
שאלה
1 – אחד הכלים שעוזרים לחקור אירועים בתחום היחסים הבינלאומיים הם רמות הניתוח.
כל רמת ניתוח מתמקדת באירוע מזווית שונה ובוחנת אותו.
להלן אציג את המאפיינים התיאורטיים של רמות הניתוח השונות:
רמת ניתוח היחיד- רמה זו נוגעת באדם ספציפי שיש לו את היכולת לעשות שינויים משמעותיים בתחום מסוים, בין אם הוא בדרג מקבלי ההחלטות של שחקן ספציפי או שהוא אזרח מן השורה.  נבחן את מערכת הדימויים והתפיסות של אדם ספציפי, וננבור בעברו בכדי להבין מדוע נקבעו אצלו אותם עיוותים???? לא בהכרח מחפשים עיוותי תפיסה, ובנוסף למה הוא נוקט את אותם צעדים שמעניינים
אותנו. בתור חוקרי יחבל אנו מתמקדים במקבלי ההחלטות ומנסים לעמוד על הקשר בין המאפיינים האישיים ובין ההחלטות בתחום מדיניות החוץ וכולילדוגמא נחקור מדוע יחסיה של תורכיה עם ישראל נמצאים במשבר בשנים האחרונות, אז נתבונן על נשיא תורכיה ארדואן ונבחן את עברו ואת מצבו כרגע בכדי להגיע למסקנה אם הוא תרם להעכרת היחסים ואם כן אז מדוע.
רמת ניתוח המדינה- רמה זו נוגעת במדינה ספציפית. נבחן אילו גורמים  ומאפיינים בתוך המדינה משפיעים על קבלת ההחלטות במדיניות החוץ , ובנוסף את המרכיבים והתכונות הייחודיות שיכולות להשפיע על מדיניות החוץ באותה מדינה (סוג השלטון, מצב קואליציוני, מצב פוליטי, קבוצות מחאה ואינטרסנטים, מצב כלכלי, לאומים, דתות וכו'). לדוגמא נחקור מדוע בימים אלה החליטה ממשלת מצרים להרחיב את תעלת סואץ, למרות שזה הוא הפרויקט המורכב והיקר ביותר בהיסטוריה של המדינה; נבחן את ההיסטוריה הפוליטית והמצב הפוליטי העכשווי של המדינה, רמת האבטלה והמצב הכלכלי וגורמים אינטרסנטים, ובאמצעות כך נגיע למסקנה מדוע הוחלט על צעד זה.טוב רמת ניתוח הכלל עולמית- רמה זו נוגעת ביחסים ופעולות בין שחקנים שמשפיעים על כלל המערכת הבינלאומית בעקבות כך. הנחת היסוד של רמת ניתוח זו היא שמרכיבי היסוד של המערכת הבינלאומית משפיעים ומושפעים אחד מהשני. רמה זו בוחנות אילו אירועים במערכת הזו השפיעו על החלטות של שחקנים מסוימים. לדוגמא נבחן אילו אירועים במערכת הבינלאומית הובילו לנפילת חומת ברלין ולאיחוד גרמניה ב1989.טוב אנתח את השפעת סיפוח חצי האי קרים ב2014 על יחסי רוסיה והמערב על פי רמת ניתוח הכלל עולמית, מכיוון שמאפייניה המרכזיים של רמת ניתוח זו מתאימים לבדיקת הקשר בין רוסיה למערב.
אחד מן המאפיינים המרכזיים של רמת הניתוח הכלל עולמית הוא שיחסי הגומלין בין מדינות בעלות כוח השפעה יכולים להשפיע על מערכת הפוליטיקה העולמית, ובמקרה זה ניתן לבסס את התיאוריה בכך שהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה "גרר" את מדינות המערב להביע את עמדתן בנושא ואף לנקוט בסנקציות כנגד רוסיה מכיוון שפלישתה לחצי האי קרים מנוגד להסכם שנחתם בעבר בין מדינות המערב לרוסיה (הסכם בודפשט אשר נחתם ב1994 שבו הוחלט על שמירת ריבונותה של אוקראינה ע"י המדינות החתומות) .
מדינות רבות הביעו את התנגדותן לרוסיה בעקבות צעדיהן של מדינות המערב והנושא אף עלה לדיון במועצת הביטחון באו"ם ולכן ניתן לאמור שהושפעה המערכת הכלל עולמית.
מאפיין מרכזי נוסף של רמת הניתוח הוא שמדינות בעלות עוצמה צבאית או כלכלית מנסות להכתיב מדיניות למדינות החלשות מהן בעוצמתן. תיאוריה זו ניתן לבסס על פי המקרה המדובר בכך שמדינות המערב משתמשות בעוצמתן הכלכלית בכדי להשפיע על מדיניות החוץ הרוסית,  ולגרום לנסיגת רוסיה מחצי האי קרים באמצעות סנקציות כלכליות כנגד בכירים במשטר הרוסי.
הצלבת אותם מאפיינים מרכזיים של רמת הניתוח הכלל עולמית עם האירוע המדובר מאפשרים לנו להעריך שהיחסים בין רוסיה למערב הינם במצב של חוסר אמון, מכיוון שהמערב אינו מסכים לצעדים האלימים של רוסיה, והוא נוקט באמצעים כנגדה בעקבות כך.טוב יפה
3 0 שאלה
2 – אדם נוהג להקל על חיי היום-יום באמצעות הצורך "לפשט" את המצב הקיים, כלומר לגרום לו להבין בצורה הפשוטה ביותר את המציאות הנוכחית. בעקבות תהליך "הפישוט" נוצר באופן טבעי דימויים ועיוותים שגורמים לנו ליצור תפיסות מוטעות בעקבות השמטת עובדות או עקב שינויים עובדתיים שאנו לא ערים להם, ולכן אנו מקבלים מציאות שהינה "מעוותת". בסופו של דבר אותן תפיסות מוטעות משפיעות על עמדותינו והנהגותינו, והינן לא פוסחות על אף אדם. להלן אציג את הגורמים המרכזיים אשר משפיעים על הדימויים והתפיסות בתחום הפוליטיקה הבינלאומית:
1 ) השפעה מאישים שונים שאנו מעריכים- בני אדם נוטים לקבוע את התפיסות שלהם על פי התפיסות של האנשים אשר השפיעו עליהם ביותר במהלך חייהם, בין אם הכירו אותם באופן אישי ובין אם לאו. בני אדם נוטים לאמץ את ההשקפה המדינית של האישיות המוערכת.
2) תהליך הסוציאליזציה- מפגש עם אנשים שונים בחברה במהלך חייו של אדם, משפיע על השקפת עולמו ועל יחסו אל השונה. השקפת עולם זו מהווה חלק מיחסו של אדם אל הלאום השונה ממנו.
3) חוויות ילדות ורקע –