ארגונים בין-לאומיים: השפעת האגודה הבין-לאומית למען להט"ב על מדיניות האו"ם בנושא להט"ב

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
3
רקע היסטורי
4 ניתוח הבעיה
6 במבט מפוכח: ריאליזם קלאסי הגנתי
1 0 מסקנות
1 2
ביבליוגרפיה
1 3
תקציר בעבודה זו ביקשתי לאמוד את מידת ההשפעה של האגודה הבין-לאומית למען להט"ב על מדיניות האו"ם בנושא להט"ב. על מנת להשיב לשאלה זו, היה נדרש להציג את פעולותיה של האגודה במוסדות האו"ם השונים ולנתח את מידת השפעתה בכל אחד מהם בנפרד.
את הניתוח העיקרי ביצעתי לפי גישת הקונסטרוקטיביזם, גישה המעניקה משקל רב לרעיונות ונורמות כגורם מפתח להבנת תהליכים בזירה הבין-לאומית. הצגתי את פעולות האגודה במוסדות האו"ם השונים, ואת מידת השפעתה הגוברת, במושגים של רעיונות ונורמות.
הצעתי גם גישה אלטרנטיבית לניתוח הבעיה, על בסיס הגישה הריאליסטית, שמציגה תחזית פסימית יותר. על פי גישה זו, המסבירה את היחסים הבין-לאומיים במושגים של עוצמה, כוחן של המדינות הלא-דמוקרטיות באו"ם גדול, ולכן לא צפוי שינוי משמעותי במדיניות האו"ם כלפי להט"ב.
אני סבור כי נכון יותר יהיה לבחון את שאלת המחקר דווקא על בסיס גישת הקונסטרוקטיביזם, שכן ניתן לראות כי לאורך ההיסטוריה מדינות רבות שינו את יחסן כלפי להט"ב בהדרגה, כתוצאה מקמפיינים ציבוריים בנושא.
לדעתי, את ההישגים המשפטיים של קהילת הלהט"ב שהושגו עד כה, יהיה קשה להסביר במושגים של עוצמה, או בכל דרך אחרת, פרט להתבססותם של רעיונות חדשים ונורמות חדשות וההכרה בכך שלרעינות ונורמות תפקיד חשוב בפוליטיקה הלאומית והבין-לאומית.
לסיכום, מכיוון שהאגודה מצליחה להעלות את הלהט"ב לסדר יומם של מוסדות האו"ם, ובכך היא מפיצה רעיונות שמיתרגמים לנורמות, מסקנתי היא שגם אם השפעת האגודה על מדיניות האו"ם כלפי להט"ב עד כה הייתה מוגבלת, הרי שהיא צפויה לגדול בעתיד.
יודגש כי הניתוח אינו מתיימר להציג תמונה מלאה ומקיפה של השפעת ארגוני להט"ב בין-לאומיים על מוסדות בין-לאומיים בכלל, או של השפעת האגודה על האו"ם בפרט. אמנם, מידע רב בנושא היה נגיש לי בעת כתיבת העבודה, בעיקר באמצעות אתרי האינטרנט של האגודה והאו"ם, אך לאור המשאבים המוגבלים שעמדו לרשותי (זמן, תקציב, כוח אדם), לא עלה בידי לבצע מחקר מעמיק, הכולל עיון בגנזכים נוספים (באם ישנם כאלה) של ארגוני להט"ב אחרים, נבירה עמוקה יותר בפרוטוקולים של ישיבות האו"ם, ריאיונות עם פעילים מרכזיים וכיוצא בזה.
כאמור, מחקר מקיף יותר עשוי לסייע בקבלת תמונה שלמה יותר של תהליכי ההשפעה של האגודה על מדיניות האו"ם כלפי להט"ב.