סמינר - הסרט V For Vendetta כמקרה מבחן: ייצוג יסודות פאשיסטיים בתרבות הפופולארית בקולנוע

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
3
רקע תיאורטי
4 אודות הסרט
6          תקציר העלילה
6          תפוצת הסרט והצלחתו 7
סקירת ספרות
8          ספרות אקדמית
8          ביקורת ציבורית
1 0 מאפיינים של המשטר הפאשיסטי
1 1
המפלגה הפאשיסטית
1 1
תקשורת, תעמולה וצנזורה
1 2
מנגנוני פיקוח ובקרה של הממשל מנהל עסקים          רדיפה פוליטית, גזענות ולאומנות
1 6
הברית הפאשיסטית
1 7
עלייתו ונפילתו של המשטר הפאשיסטי
1 8
תפיסת השלטון והתבססות
1 8
נפילת השלטון
2 0 המסרים המרכזיים בסרט
2 2
כוחה של אידיאולוגיה
2 2
ההיסטוריה חוזרת
2 3
העם כריבון
2 3
מסקנות
2 5
ביבליוגרפיה
2 6
תקציר מאפייניו של המשטר המוצג בסרט עולים בקנה אחד עם מאפייני המשטרים הפאשיסטיים כפי שהוצג ברקע התיאורטי. רדיפה פוליטית של מתנגדי המשטר מחד, ורדיפה וחיסול של מיעוטים אתניים ומיניים מאידך נועדו להביא לטיהור האומה הבריטית ולהיפטר מיסודות שמחלישים את החברה, לפי התפיסה הפאשיסטית. עליונות המדינה על פני האזרחים נאכפת ביד קשה באמצעות שורה של מנגנוני פיקוח ובקרה. בדומה למשטרים טוטליטריים אחרים, מופעלת צנזורה מקיפה על התקשורת והיא הופכת כלי מרכזי להפצת תעמולה אידיאולוגית שנועדה להטמיע את ערכי המפלגה בציבור ולהבטיח את הנאמנות והציות של האזרחים למדינה. גם אופייה של מפלגת השלטון, הרכבה, הבריתות שהיא קושרת וכן סיפור עלייתה ונפילתה מעוצבים בהשראת התנועות הפאשיסטיות ששלטו באיטליה ובגרמניה במהלך המאה ה-20.
אופן ייצוגם של היסודות הפאשיסטיים בסרט נועד לשרת את המסרים המרכזיים המועברים לקהל הצופים. לצד כוחה של האידיאולוגיה בעיצוב המציאות הפוליטית מודגש הרעיון כי ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה אם העם לא יממש את אחריותו כריבון ויבטיח כי המשטר במדינה משרת את העם ולא להיפך. שילוב מסרים אלו נועד לעורר את קהל הצופים לכדי פעולה ולהפוך אותם למעורבים יותר פוליטית, מתוך הפנמה של תחושת האחריות הרובצת עליהם בעיצוב גורלם ובעיצוב התבניות הפוליטיות בארצם, כך שישרתו את האינטרסים של הציבור.
השימוש שנעשה במדיום הקולנועי להעברת מסרים אלו, תוך רמיזות והקבלות למציאות הפוליטית העכשווית, מעניק ליצירה זו את עוצמתה והשפעתה על מיליוני צופים ברחבי העולם. לא בכדי אומצה בשנים האחרונות מסכת גאי פוקס (המזוהה עם ערכיו של גיבור הסרט וי) כאחד מסמליה המובהקים של רשת פצחני האינטרנט "אנונימוס", ארגון מחתרתי הפועל נגד עריצות שלטונית, שחיתות תאגידית, ניצול מיני, צביעות דתית ודיכוי מחשבתי.
תפוצתו הרחבה של הסרט, וכן הפרסים והשבחים שלהם זכה, מעידים על השפעתו הציבורית של הסרט. הסיקור הנרחב שלו שכבה הסרט, וההתייחסויות הרבות של מבקרי קולנוע ופרשנים מדיניים לצד חוקרים מהאקדמיה, מראים כי הסרט עורר דיון ציבורי משמעותי אודות משמעותו הערכית של הפאשיזם כתפיסה ואודות ייצוגיו בתרבות הפוליטית העכשווית. סרט זה הוא הוכחה חשובה לכך שאופן "האריזה" חשוב לא פחות מהתוכן, וכי השימוש במדיום של מותחן פעולה הופך סרט זה לכלי חינוכי-ערכי רב-עוצמה, שהשפעתו חורגת בהרבה מסרטים דוקומנטריים ומספרות אקדמית, שלרוב אינם זוכים לתפוצה ולתהודה ציבורית רחבים.