סמינריוןהשפעת הסיכונים הפוליטיים על נכונותן של חברות רב לאומיות לחדור למדינות זרות בדפוס של השקעה זרה ישירה

תקציר העבודה

השפעת הסיכונים הפוליטיים על נכונותן של חברות רב לאומיות לחדור למדינות זרות בדפוס של השקעה זרה ישירה דנו בסמינריון בהיבטים השונים של  הסיכונים הפוליטיים ובהשפעתם על נכונותן  של חברות בין לאומיות, אשר רוצות להיכנס למדינה זרה בדפוס של השקעה זרה ישירה.
בהתפתחות הסמינריון בדקנו את השערת המחקר לפיה פוליטיקה לא יציבה, במדינה נתונה, מהווה פקטור שלילי בהחלטתם של חברות בינלאומיות לפעול בדפוס של השקעה זרה ישירה.
בהתבסס על המחקרים שהועלו  לאורך העבודה הגענו למסקנה כי פוליטיקה לא יציבה אמנם ,כפי שהעלתה השערת המחקר, מהווה פקטור שלילי בהחלטתם של חברות בינלאומיות לפעול בדפוס של השקעה זרה ישירה. הצגנו סיכונים פוליטיים שונים העומדים בפני חברה רב לאומית השוקלת השקעה ישירה במדינה זרה והראנו כיצד מחקרים שונים מתייחסים לשאלה ומנסים לענות עליה אף מהיבטים אמפיריים ותחשיבים.
הצגנו כיצד חוקרים תמימי דעים לכך שגישה הגיונית ומתוחכמת לקבלת החלטת השקעה ישירה במדינה זרה דורשת כי הפירמה תבדוק מספר רב של גורמים רלוונטיים, ככל שאלו ניתנים אמנם למדידה, ותוך ניסיון לקשור את הבדיקה ככל הניתן לגורמים המקושרים לתחומי פעילות הפירמה וסביבתה הרלוונטית במדינת היעד. חלק חיוני של הניתוח הסביבתי, כפי שהוצג על ידי החוקרים, הינו שאלת הסיכון הפוליטי. רוב המחקרים  הנוגעים להתמודדות עם סיכון פוליטי מתמקדים על קביעת אותם הגורמים המרכיבים את מהות הסיכון הפוליטי, או מכוונים למציאת קישור בין אירועים פוליטיים והשקעה זרה. גילינו כי בעוד למרות שקיימת תמימות דעים רחבה בין החוקרים לגבי חשיבות הסיכון הפוליטי , הרי שהניסיונות לנתחו או ליישמו בפועל אינם מדוייקים.
בעוד שישנן חברות ייעוץ וביטוח רבות המתיימרות לכמת את הסיכון הזה, בפועל התקשינו למצוא נוסחה ברורה עבורו, במחקרים שלמדנו. מחקרים מסורתיים שבדקו את השפעת הסיכון הפוליטי חטאו בהטיות של אי דיוק כאשר התבססו על נתונים ממגוון מקורות מידע, שלא היו על בסיס נתונים אחיד ,ממספר מדינות ומענפים שונים. על סיכון פוליטי בפניו עומדת פירמה מסוימת לחת בחשבון הן את המאפיינים הייחודיים של מדינת היעד ,הן של הענף אליה הפירמה מתכוונת להיכנס אליו ,הן את ייחוד הפרויקט הנדון ועוד מכלול גורמים כמצוין לעיל.
שאלת המחקר: מהם הסיכונים הפוליטיים ומה השפעתם על נכונותן  של חברות בין לאומיות, אשר רוצות להיכנס למדינה זרה בדפוס של השקעה זרה ישירה.
השערת המחקר : פוליטיקה לא יציבה, במדינה נתונה, מהווה פקטור שלילי בהחלטתם של חברות בינלאומיות לפעול בדפוס של השקעה זרה ישירה תוכן עניינים פרק עמוד מבוא
2-4
חברה רב לאומית והשקעות בזירה הבינלאומית.
4-5
נכונות חברות רב לאומיות להיכנס למדינות זרות בהשקעה זרה ישירה-FDI 5-6
המערכת הפוליטית במדינה והחלטה להשקעה זרה ישירה- FDIבה.
§      מדיניות פנים של ליברליזציה .
§      שחיתות ושקיפות במערכת הפוליטית.
6-8
7-8
8 -8
אי וודאות פוליטית והשקעה זרה ישירה 9-10 תחרות בין מדינות למשיכת השקעות זרות (FDI).
10-12
סיכונים פוליטיים.
§      אינדיקאטורים לאמידת סיכון פוליטי וממסדי §       השקעות זרות ישירות ומזעור סיכונים פוליטיים §      רגישות פירמות לסיכון פוליטי §      קשר בין קשר בין סיכונים פוליטיים ושיעור תשואה נדרש על ידי משקיעים §      פיזור סיכון פוליטי
1 2-18
1 7-18
1 8-19
1 9-21
2 1-21
2 2-22
הפוליטיקה המקומית בתוך מבנה המערכת הגלובלית §      גושי סחר אזוריים §      השקעות זרות ישירות במסגרת גושי סחר אזוריים
2 3-
5
2 3-23
2 3-
5 סיכום ודיון
2 5-26
ביבליוגרפיה
2 6-27
לוח 1:הגדרת סיכון פוליטי לפי מקורו.
מקור הסיכון הסיכון מדינה מארחת נישול ו/או החרמה אי כיבוד חוזה חוסר יכולת המרת מטבע מקומי הגבלות בעלות אישית או של החברה מגבלות מיסוי מגבלות יבוא/יצוא חברה במדינה המארחת טרור הפגנות,מהומות מהפכות,מלחמות אזרחיות בין מדינות מלחמות סנקציות כלכליות * מקור Anchor J. R., E. M.
Davies, A. Al Khattab