יסודות המינהל הציבורי 10437

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 81
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1363

תקציר העבודה

ממ"ן 13:
להלן תיאור של המודל הרציונאלי לקבלת החלטות:
החלטה רציונאלית היא בחינה שיטתית וזהירה של חלופות ותוצאותיהן.
השלבים במודל הרציונאלי: קביעת יעדים/ערכים, זיהוי ויצירת חלופות, עריכת תחזיות, בחירה.
יש לפרט ולהסביר – אין להסתפק בהעתקה גרידא הנחות המודל הרציונאלי: "האדם הכלכלי" – מקבל ההחלטות, הוא יצור כלכלי הבוחר לפי קריטריונים כלכליים. (למשל: יחס תועלת/עלות הגבוה ביותר, תוחלת גבוהה ביותר). מקבל ההחלטות יהיה אדיש לחלופות בעלות ערך כלכלי זהה. למה הכוונה? למקבל ההחלטות יש את כל האמצעים הדרושים לקבלת ההחלטה: הבנת מציאות נכונה, יכולת לחזות את העתיד,ידע, מידע, חלופות, תחזיות, זמן, טכנולוגיה, כסף וכו'.
סביבת ההחלטה נתפסת כוודאית או בסיכון למה הכוונה? .
הארגון נתפס כהומוגני(כולם חושבים/רואים??/עושים את היעדים אותו דבר).
עקיבות?
לכידות? מאפיינים/ דרישות: על ההחלטות להתקבל לגופו של עניין. היעדים ויעדי המשנה של ההחלטה צריכים להיות מפורטים ומפורשים. –

1 8/
5 להלן תיאור של המודל התוספתי לקבלת החלטות:
המודל התוספתי לקבלת החלטות הינו מודל בו ההחלטות המתקבלות מבוססות על החלטות העבר, ומהוות תוספת שולית להן. לינדבלום מציג את המודל כתיאורי וטוען כי המודל גם נורמטיבי.
כמו כן לינדבלום זנח לגמרי את הרעיון הרציונאלי היות ולטענתו הוא לא ריאלי.  מה כן ריאלי? הנחות המודל:  – …
מאפיינים/דרישות של המודל התוספתי: – –          קיים שילוב בין בחירת המטרות ודרכי הפעולה. יש לפרט ולהסביר –          היות ואין הבחנה בין מטרות ואמצעים לא מתקיים ניתוח של האמצעים והמטרות (או שהוא מוגבל).  –          מדיניות טובה – היא מדיניות המוסכמת על מנתחים שונים (גם אם הם אינם מסכימים על תכלית). –          ניתוח מוגבל: מתעלמים מתוצאות חשובות העשויות לצמוח, מחלופות חשובות, ומערכים חשובים. *תהליך עתי-סדרתי. *אין חובת הישענות על תיאוריה.
יש לפרט ולהסביר אין להסתפק בהעתקה גרידא לא התבקש – לא רלוונטי –          …ההישענות על תיאוריה.
–          שלבים: במודל הרציונאלי יש לעבור את כל השלבים ואין לדלג על אף אחד מהם ובמודל השינוי התוספתי לא חובה לעבור את כל השלבים.√
2 5/
5 המודל המתאים יותר כמודל נורמטיבי לפתרון בעיית תאונות הדרכים בישראל הינו המודל הרציונאלי. "לדעת משרד מבקר המדינה, על גופים אלה לעקוב אחר אופן הנהיגה של נהגיהם, לדאוג שיקבלו הדרכה נאותה בנהיגה ולנקוט אמצעים חמורים נגד נהגים מועדים המועסקים בהם…" "המאבק הנגע תאונות הדרכים הוא מאבק מתמיד, הדורש השקעת אמצעים ומאמצים רבים. ביצוע מושכל של פעולות לשיפור התשתית ושל פעולות חינוך, הסברה ואכיפה עשוי להפחית את מספר הנפגעים בתאונות, הגורמות לכאב, סבל וצער מרובים, כמו גם לנזקים עצומים…" "על הממשלה לפעול בכל התחומים ליצירת תנאים שיהיה בהם כדי להפחית את ההסתברות להתרחשות תאונות. לא כך עליה לדאוג לסלילת כבישים "ידידותיים" לנוהגים בהם".
…יש לעגן את התשובה על חוקרים בתחום דרור? לינדבלום? דורון? עציוני? סיימון?
2 0/
5