יוון הקלאסית 10110

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1361
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

יח' 7 הדרמה ·         דונו במאפייני יצירתו של אריסטופנוס ובמאפייני יצירתו של אוריפידס ·         קראו מאמרו של א. פוקס "המפלגות הפוליטיות והספרות בימי המלחמה הפלופונסית" והסבירו מהם העמדות הפוליטיות של אוריפידס, אריסטופנוס ותוקידידס וכיצד משתקפות ביצירותיהם.
יח' 9 הדמוקרטיה האתונאית ומתנגדיה ·         תארו את המשטר אליו חתרו המתונים ובמה הוא נבדל מהשקפותיהם של הדמוקרטים והאוליגרכים הקיצוניים.
·         כיצד מתרחשת מהפכה ומהם יסודותיה?
יח' 10 הפילוסופיה הקדם סוקרטית ·         תארו והסבירו את המאפיינים הייחודיים של המחשבה הקדם סוקרטית.
·         כיצד תרמה התפיסה הדתית של היוונים להתפתחות ההגות הקדם סוקרטית (ע"פי מאמר בריאת העולם במיתולוגיה היוונית, פינקלברג) מטלת מנחה מנהל עסקים:
יחידה 7 הדרמה          א.         אריסטופאנס, אשר ידוע כיום כגדול משוררי הקומדיה בעת העתיקה חי באתונה וכתב על עירו. יש להניח כי יצירותיו שנשתמרו שומרות על מבנה שהיה מקובל על משוררי קומדיה בני זמנו אשר מחלק את המחזה לשלושה חלקים: פרולוגוס (התוודעות לגיבור ולמטרותיו), אגון (עימות, מאבק בין הגיבור למתנגדיו) והפראבאסיס (פנייה ישירה של המקהלה אל הצופים והעברת המסר של המחזאי).
כאתונאי שחזה במפלת עירו ובתוצאות המלחמה העגומות העמיד במרכז מחזותיו את החתירה לשלום, את עצמאות הפוליס וחירותה וסלידתו מהדמאגוגים. נהג להשתמש בקווי עלילה דמיוניים ולהיעזר בפתרון פנטסטי. הרעיונות המרכזיים במחזותיו הטיפו בדרך כלל להיפוך גמור של דפוסי החברה הקיימים ולשינוי ערכים הנהוגים בפוליס.
אחרון משוררי הטרגדיה הגדולים, אוריפידס הושפע רבות מהתנועה הסופיסטית שפרחה באתונה בזמנו. מחזותיו משופעים ברעיונות הנובעים מאמונתו ותמיכתו בתנועה. ערכים ונושאים סופיסטים בולטים שניתן למצוא בכתיבתו- חקר טבע האדם בחיי היומיום שלו (לעומת הפן ההרואי- טרגי של משוררי הטרגדיה המוקדמים לו), ספקנות והיעדר תפיסת עולם ברורה, עקבית ומוגדרת וערעור על ערכי המסורת הישנים. דמויותיו רחוקות מהרואיות והם אנושיות לחלוטין ומונעות מדחפים אנושיים בסיסיים- קנאה, תשוקה אהבה. הוא הרבה להקדיש תשומת לב לנשים במחזותיו ואף שילב את גיבוריו עם בני שכבות נמוכות כעבדים ושפחות. אין הוא מחשיב את הצורך בעלילה הגיונית או סבירה ועושה שימוש רב בפתרונות מלאכותיים כגון "דאוס אקס מכינה" והגשת מונולוגים מפי דמויותיו המציגים ניתוח קר…