הריכוזיות במשק, קרטלים ומונופולים במדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 10978
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

ת ו כ ן   ה ע נ י י נ י ם  
1 .       מבוא.                                                                                                                                                            
2 .       הגדרות ומילון מושגים.                                                                                            
3 .       הרשות להגבלים העיסקיים/החוק להגבלים עיסקיים.                                      
4 .       ועדת טרכטנברג- הרקע
והסיבות להקמתה, בחינת "פרק יוקר המחיה  והתחרותיות".                                                                                                      5.       רפורמות שהונהגו במשק למניעת ריכוזיות ולעידוד התחרותיות                                                          
6 .       משפחות ההון בישראל- שרי אריסון, נוחי דנקנר, האחים עופר, תשובה וכו'.                                                                                               7.        מונופולים במשק הישראלי
8 .       סיכום                                                                                                                                                            9.       רשימת מקורות / ביבליוגרפיה תקציר העבודה בבואנו לבחון את הריכוזיות במשק הישראלי, עלינו להיות ערים להגדרות  המדויקות של נושא הריכוזיות ולבחון לאורן את הנושא. כבר מבחירת הכותרת לעבודה זו יש משום הצהרה: יש ריכוזיות במשק הישראלי. הצהרה נוספת הנגזרת מכותרת העבודה היא שהריכוזיות נובעת גם מקיומם של מונופולים וגם מקיומם של קרטלים. את שתי ההצהרות הללו ננסה לבסס לאורך העבודה בדרכים הבאות:
א)      סקירה שיטתית של עולם המושגים המגדיר מהי ריכוזיות, אילו סוגי ריכוזיות קיימים, מהם מונופולים ומהם קרטלים.
ב)       סקירה היסטורית של התהליכים הכלכליים הרלוונטיים במדינת ישראל. סקירה זו תלווה את התפתחות המשק הישראלי ממשק מוכוון על ידי הממשלה שבו חלק גדול מהפעילות העסקית מנוהלת ישירות על ידי הממשלה או על ידי חברת העובדים למשק של כלכלת שוק שבו המעורבות הממשלתית היא מינימלית ג)        התפתחות הכלים העומדים לרשות קברניטי המשק לשליטה על הריכוזיות ולבקרתה.
לאורך השנים הממשלה חוקקה חוקים שנועדו לפקח על המונופולים ולמנוע קרטלים. ככל שהמשק התפתח לכלכלת שוק חופשית, החוקים למניעת קרטלים הפכו מורכבים יותר והתקנות לבקרת המונופולים (הרגולציה) הפכו להיות פשוטות יותר ד)       בחינת דוגמאות לריכוזיות והדרכים להתמודדות איתה.
ה)      מחשבות לעתיד.