שאלה 1: גלובליזציה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2447
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

הגורמים העיקריים המשפיעים על המדינות בקביעת התנהגותן במדיניות החוץ הם:
גיאופוליטיקה- יחסי הגומלין שקיימים בין גיאוגרפיה לפוליטיקה ובחינת ההשפעה על טריטוריה או מיקום גיאוגרפי על הפוליטיקה של המדינה. מיקום הגיאוגרפי של המדינה והמבנה הפיסי של שטחה וגבולותיה נחשבים כחלק ממרכיבי העוצמה שההשפעה שלהם גדולה על מעמדה הפוליטי ברמה האיזורית וברמה המערכתית-עולמית. ניתוח גיאופוליטי של מדינה יבחן גורמים גיאופוליטיים שונים, אשר משפיעים על עוצמת המדינה ועל התנהגותה בתחום מדיניות החוץ. מיקומה של המדינה קובע את שכנותיה-אויביה, וכמו כן את האקלים במדינה (כמות משקעים, טמפ' בעונות השנה, מים ומשאבים במדינה, ייצוא מזון, הטופוגרפיה של המדינה – טוואי השטח (הררי / מישורי) ישפיע על צורת ההתגוננות של המדינה מפני תקיפה ועל צורת האיכלוס בשטחים שונים. קירבת המדינה אל הים יעניק יתרונות רבים כמו למשל:
דייג, תיירות, מקור למשאבים כלכליים וחומרי גלם (נפט, גז), בנוסף, בעת מלחמה תהיה אפשרות להזיז כוחות לא דרך היבשה והאוויר ויפתח בפניה קשרים בינלאומיים, חברתיים וכלכליים עם מדינות אחרות. שליטה על מייצרים ומפרצים כאשר המדינה נמצאת בין שתי מדינות. מדינת חוץ, עשוי להוות נקודת תורפה בעת מלחמה או גורם מייצב בעת שלום.
גודל השטח בקמ"ר עשוי לשמש גורם לעוצמה או לחולשה – למדינה בעלת שטח גדול יש אמנם עומק אסטרטגי ואפשרות לפרוש את האוכלוסייה על שטח רחב יותר. אך מנגד נדרשת ממנה יכולת צבאית חזקה יותר כדי לשמור על גבולותיה. וכמו כן, יש לבחון האם המדינה מיושבת או לא, והאם היא מצליחה לספק את כל צורכי האוכלוסייה. מדינה בעלת יכולת לוויינית והפעלת טכנולוגיות מתקדמות בחלל מחזיקה, וצוברת עליונות עוצמתית מסוג חדש המאפשרת לה להגדיל את שטח הראיה למרחקים ויוצרת מצב של תלות של מדינות אחרות בה וביכולות הלוויין שלה.
יכולות צבאיות- גודל כוחות הביטחון, מגוון כלי נשק, תקציב בטחון. ככל שקיימים יותר מאפיינים מכל אחד הנ"ל כך ייטב יותר. העדיפות בנוסף היא למדינה שמייצרת את הנשק בעצמה מאשר מדינה שתלויה במדינה אחרת בנושא הקשור לאספקת נשק. מדינה תלויה נחשבת למדינה חלשה, כיוון שאותה מדינה המספקת