יגאל תומרקין

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1406

תקציר העבודה

יגאל תומרקין רקע
יגאל תומרקין, שנולד עם השם פטר מרטין גרגור היינריך הלברג, נולד ב-23 באוקטובר 1933 בדרזדן, גרמניה. בשנת 1935 היגר עם אימו היהודייה ברטה גורביץ לפלשתינה, אז שונה שמו. תומרקין גדל בבית אביו החורג הרצל תומרקין בתל אביב ולאחר מכן בבת ים. בשנת 1952-1954 עשה את שירותו הצבאי בחיל הים, בשייטת, כמדריך חבלה. לאחר שחרורו מהשירות הצבאי החל ללמוד ולעבוד אצל הפסל 'רודי להמן' בעין הוד, במשך שנה.
בשנת 1955 נסע תומרקין לברלין כדי לפגוש את אביו שהתגרש מאימו שנים קודם לכן, עבד כתפאורן בתיאטרון Berliner Ensemble ולמד אצל ברטולט ברכט, מה שלטענתו השפיע רבות על יצירותיו. בשנת 1956 יצר את פסל הברזל הראשון שלו בהשראת יצחק דנציגר.
בשנת 1957 עסק בפיסול בגרמניה, הולנד ופריז.
תומרקין החל להוסיף לעבודות הפיסול שלו גם גרוטאות ברזל.
בשנת 1960 חזר לישראל בכדי לעשות תערוכה ב'בצלאל', כשלאחריה היה אמור לחזור לגרמניה , אך חזר רק לאחר כשנתיים.
בשנת 1961 נסע לנגב והחל לבנות דגמים של פסלי נוף.
בשנת 1962 נסע ליפן וארה"ב ולמד שם טכניקות של ציור והתזה מול שטח.
בשנת 1964 החל תומרקין לפסל בכלי נשק ועבר לבית מלאכה בקרית המלאכה.
בשנת 1965 תומרקין יוצר תבליטי גוף מברונזה, הוא ממלא אותם בכלי נשק.
בשנת 1970 שימש כבמאי לסרט קצר בשם 'חיל הים'.
בשנת 1974 הגיע לניו יורק לביקור, שם קיבל את השראתו לאנדרטה לשואה ולתקומה, כשראה את שילוב הזכוכית והקורטן שדרכם ניתן לראות את הסביבה.
בשנת 1976 יוצר תומרקין כמה דגמים המשלבים את האנרגיה הסולארית.
במהלך השנים פיסל, צייר וגם כתב ספרים, הוא זכה בפרסים כגון, פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן יצחק, פרסים על אנדרטות שפיסל, וב-2004 קיבל את פרס ישראל לפיסול. תומרקין עורר מחלוקות רבות לאור משפטים חריפים בהם התבטא. יצירות 'פאניקה אודות מכנסיים' יצירה זו היא אחת הראשונות מבין אלו שעשה תומרקין כשחזר ארצה מאירופה בשנת 1961. בעבודה זו ניכרות ההשפעות שספג. בזמן ששהה בפריז ספג את סגנון הריאליזם החדש, שהיוו תגובה לפופ האמריקאי. כשחזר ארצה הביא עימו את הבשורה החדשה שלמד.
תומרקין הדביק את מכנסיו על בד, טבל אותם בפוליאסטר ויצר דיוקן עצמי. במקום לצייר דיוקן עצמי, הוא מדביק את המכנסים, המייצגות את האמן המוצג כקרבן, כצלוב. סביב המכנסים הקרועות, הפתוחות ותלויות, היו כתמי צבע וחתיכות חוטי ברזל. העבודה ברובה בצבע שחור עם מריחות במכחול בצבע אדום ולבן. הצבע באדום משמש כאזהרה. על המכנסים ניתן לראות את טביעות הידיים של תומרקין ושאר חלקי –