אמנות בעידן הטכנולוגי

תקציר העבודה

אמנות בעידן הטכנולוגי – ממ"ן 13
שאלה 1
רנה מגריט, המצב האנושי 1,  1934
א.     מגריט מצייר סביבה שמוכרת לנו, הוא מצייר חלק מחדר, בו נמצא כן ציור ועליו ציור של נוף וחלון שממנו נשקף נוף, שמשלים את הציור שעל הכן. לא ברור לנו מה הוא הדבר שאנו רואים והאם הנוף מגיע מן החלון או מן הכן כיוון שמגריט מטשטש את הגבולות שביניהם ובוחן אותם ואותנו הצופים. בעצם העץ שאנו רואים נמצא מחוץ לחדר וגם בתוכו בגלל האשליה של ההמשכיות שבין הציור לטבע ולנוף שמעבר לחלון. הצבע שמגריט משתמש בו הוא צבע ריאליסטי וכך גם הטקסטורות בציור. הצבע מדמה את החיים ואת המציאות היומיומית. העובדה לכך היא שאנחנו יכולים להתבלבל בין מה שקורה מחוץ לחלון למה שבתוך החדר. הוא מייצר "חלון למציאות" באמצעות ציור החלון והווילונות שמקיפים אותו. ב.     הנוף ביצירה מציג את מה שאנו רואים ביומיום. הנוף במוצג כאן מוצג מחוץ לחלון אך בו בעת גם בתוך החלל. מגריט מייצר מצב בו הוא מבלבל את עין הצופה וגורם לו להרגיש שהוא בפנים ובחוץ בעת ובעונה אחת. אנו לא יודעים אם מה שמוסתר על ידי הציור שבתוך החלל זה באמת מה שאנו רואים בציור, אך נוצרת האשליה שכן. הוא רוצה ליצור מצב שבו הדרך שבה אנו רואים את העולם, כלומר, כמשהו שמחוצה לנו, על אף שיש לנו רק ייצוג אחד שלו-בתוכנו. הוא מעלה שאלת יסוד על קיום המציאות. בעצם ישנם 3 חללים בציור, חלל הפנים של החדר, חלל התמונה המצוירת, וחלל החוץ-הטבע. הוא בעצם ממזג את כל החללים יחד לכדי חלל אחד באשליה שהוא יוצר.
אנחנו כבר לא יודעים באיזה חלל אנו מתבוננים וכך אנחנו הולכים לאיבוד בחלל. מגריט לוקח מציאות (הנוף שמחוץ לחלון) והופך אותה לאמנות – הציור שבתוך החלל. ג.      שם היצירה "המצב האנושי 1" מצביע על כך שהבלבול בין מציאות לאשליה ולמחשבה הוא המצב הקיומי של כל אחד מאיתנו.
מגריט שואל מה היא מציאות ואיך כל אחד מאיתנו תופס אותה, מה התפקיד של האמנות בקריאת המציאות. הוא רומז שהאדם שבוי בתוך התפיסה המוגבלת שלו ובנוסף לכך מזכיר את התפיסה הקלאסית של האמנות 'כחלון למציאות'.
מקס ארנסט, היער הגדול,
1 927
א.     ארנסט מתאר ביצירה זו גזעים צפופים וצמחיה, מה שמייצר יער צפוף שלא ניתן להכנס אליו ומחדיר בנו הצופים פחד וחששות לגבי היער. צבעי היער כהים, חום אפור וירוק והשמים והירח מנגד צוירו בצבע דליל ונוזלי יותר מה שמעצים את התחושה שהיער דחוס ומאיים בגלל צבעיו הכהים והחזקים. כל הצבעים כהים ומציגים מראה מאיים. רק הירח בצבע בהיר אך מה שמוזר בו זה שהוא לא ירח עגול ורגיל אלא מאין טבעת מה שיוצר גם מראה מפחיד וחריג.
ב.     תפקיד הנוף הוא להציג את המציאות שנתפסת ע"י ארנסט, מה שגורם לנו הצופים ליצור פרשנות משלנו לציור. הנוף ממלא תפקיד מאיים וגורם לנו להבין את נפשו של האומן הוא מסתכל על העצים בצורה שונה. אנו רגילים לראות עצים עם צמרותיהם, וכאן אנו רואים רק את הגזע שלהם. בנוסף לכך אנו רואים בצד ימין ציפור שהיא דימוי –