טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים של ממש

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1196

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2 – טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים של ממש שאלה 1
בסדרת התחריטים של פרדריק ראוסך והוייחברטס אנו רואים את הקשר המוזר בין המדע לאמנות.
באיוריו הוטענו האברים האנושיים המאפיינים פיסוליים. הוא סידר את השלדים כחפצים על גבי בסיס דקורטיבי, על פי המסורת של ציורי הטבע הדומם. בתחריט אחד מתוך הסדרה, תצוגה אנטומית דקורטיבית: חמישה שלדים של תינוקות, מוצגים שלדי עוברים בסביבת יער, שמרכיביו עשויים מחלקי גוויות. הסלעים עשויים מכליות, שלפוחיות שתן ואבני מרה.
העלים עשויים מכלי דם של בני אדם. השלד המרכזי מנגן על כינור העשוי כלי דם ועורק.
בצד שמאל של היצירה ניצב חפץ דמו אגרטל העשוי מאשכי גבר. ביצירותיו אלה מתייחס ראוסך לאפסות החיים. האברים המופיעים ביצירותיו משומרים, כמו בחניטה ומנסים לגבור על המוות ולנצחו. …
שאלה 2
1 .       ביצירתו של פטר קלייס, דג מלוח עם כוס בירה ולחמניה, אנו רואים כי נקודת המבט ממנה מתבונן הצופה היא כמעט מגובה השולחן. אני רואים את הדברים בגובה העיניים, לא מעל ולא מתחת. מתקבלת תחושה אינטימית ורגשית למזון, שנותנת הרגשה כאילו אנחנו הסועדים שהולכים לאכול את הארוחה, שממתינה רק לנו. הצלחת מונחת בקצה השולחן, חודרת למרחב הצופה, נראה כי היא תיפול כל רגע, דבר שיוצר מתח. את הצלחת מאזן הסכין שגם הוא בולט מין השולחן אל המרחב של הצופה ונראה כי גם הוא יכול ליפול. כשהצלחת כל כך קרובה לקצה יש הרגשה שאנו מוזמנים לשולחן. מוטיב זה היה חביב על אמנים שונים בהולנד.
ביצירתו של חיים סוטין, טבע דומם עם דגים מלוחים, אנו רואים כי נקודת המבט היא מנקודת תצפית עליונה. אנו רואים את הפריטים מלמעלה, סוקרים בפנינו, הצופים את הפריטים השונים המונחים על השולחן. בעצם מרגיש כאילו אנחנו הצופים עומדים מעל השולחן ובוחנים מה יש עליו. בעצם יש מעין תחושה של ניכור. אנו מסתכלים על הדברים מלמעלה במעין התנשאות.בלי שום קשר רגשי למזון.
2.       ביצירתו של פטר ..
שאלה 3
א.      ביצירתה של קלרה פייטרס, טבע דומם עם ארטישוק, אנו רואים תאורה עזה ובהירה, הממוקדת על האוכל מהחזית. התאורה כמעט מסנוורת. חלקו האחורי של הציור הופך ונהיה כהה יותר.
התאורה מציגה את המזון בצורה כזו שגורמת לו להראות מאוד אסטטי. ניתן לראות את כל הפרטים, גם הקטנים ביותר וזאת בזכות התאורה. אנו רואים את השתקפות הדובדבנים על הצלחת, את טקסטורת חיתוך החמאה ועוד. אנו רואים כי טרם הספיקו לגשת ולאכול מן השולחן, אמנם מישהו אכל דובדבן אחד וחתך חתיכת מן הארטישוק, אך הכל עדיין מסודר בצורה מזמינה.
לעומת זאת, ביצירתו של פיליפ רוסו, טבע דומם עם ארטישוקים, התאורה עמומה ואפלה. בעיקר באזורים העליונים והצדדיים של היצירה. הארטישוקים עצמם מוארים מעט, ונוצרות הרבה הצללות ביצירה בגלל התאורה הלא אחידה ולא ישירה שמגיעה כנראה מלמעלה. הדבר מיצר דרמטיות מסוימת. ביצירה הזו אנו רואים את הבלאגן שמתרחש על המשטח, הדבר גורם לסלידה מסוימת.
ב.      ביצירתה של קלרה פייטרס, אנו רואים את הפריטים מאורגנים האחד ליד ולפני השני בסדר כזה שמציג את המזון לראווה. הסידור מתוכנן מראש ואינו מקרי. מה שאומר לנו …