בקורס הסחורה האנושית
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | מדעי המדינה ויחבל |
מילות מפתח | גזענות, המסע הימי הסחר הטרנס אטלנטי, הסחורה האנושית, טולדנו, ממן 12, סחר עבדים, עבדות |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2015 |
מספר מילים | 1722 |
תקציר העבודה
ממ"ן 12 בקורס הסחורה האנושית – ציון 100 לפי טולדנו, עבדות היא עבדות ולכן אין הבדלים רבים בין הדגם של העבדות הטרנס אטלנטית לבין הדגם של העבדות באימפריה העות'מאנית. לטענתו, עבדות הייתה רב-גונית בשני הדגמים, כאשר כך או כך מצבם של המשועבדים היה בתחתית, ולכן אין יותר מדי הבדלים ביניהם. יחד עם זאת, ניתן לראות ביטויי דמיון ושוני בין שני דגמי העבדות, בכמה קריטריונים:
מקורות העבדים – מוצא גיאוגרפי: בדגם העבדות הטרנס אטלנטי, מוצא העבדים היה מיבשת אפריקה. קווי החיץ בין לבנים לשחורים הם אלו שהצביעו על המעמד החברתי, והאפריקאים שועבדו בשל עצם היותם "שחורים". כלומר, הייתה הגזעה של העבדות וחפיפה למוצא/צבע עור, נוצר קישור בין צבע העור לבין שעבוד. לעומת זאת, בדגם העבדות באימפריה העות'מאנית לא נוצרה הגזעה של העבדות. לא היה קישור בין צבע עור ומוצא לבין עצם היותך עבד – עבד יכול היה להיות ממגוון מוצאים, ולאו דווקא אפריקאי "שחור", אלא ממוצאים שונים ומגוונים. המרכיב המשותף בשני הדגמים הללו הוא נושא הזרות: העבד היה זר לחברה בה הוא נמצא. הזרות מקלה את הפקעת זכויותיו ואת ניצולו של העבד. בשני הדגמים המוצגים, העבדים בחברה היו זרים. העבודה המלאה עונה על השאלות:
1. מה ייחודה של העבדות האטלנטית בהשוואה לדפוסי העבדות שהתקיימו באימפריה העסמאנית?
2. אילו קשיים הציב המסע הימי בפני המשועבדים וכיצד הם התמודדו איתם?
3. מהם היחסים בין העבדות האטלנטית לבית הגזענות? האם הגזענות הולידה את העבדות? להיפך?