מדיניות ציבורית

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2 – מדיניות ציבורית ציון 98
שאלה 1
קביעת מדיניות ציבורית היא מגוון הפעולות שנדרשת לבצע רשות ציבורית מוסמכת, כדי שיעלה בידה להקצות ערכים לחברה כולה או לקבוצות השונות בה. תהליך עיצוב המדיניות הינו:
עיצוב – יישום- הערכה, במעין מעגל החוזר על עצמו. עיצוב מדיניות נועד לתת פתרון לכשלי שוק וכשלי ממשל. עיצוב המדיניות הוא מקבץ של תשובות לשאלות בסיסיות ואילו המעצבים מבקשים לתת מענה לבעיות/שאלות המגלמות את ערכיה של החברה ומטרותיה. כל אחת מן השאלות משפיעות במישרין ובעקיפין על כל היתר ומעלה קשיים. נקודת המוצא לעיצוב מדיניות היא קיומה של בעיה ציבורית – מהי הבעיה הציבורית אותה יש לפתור או למנוע? האם יש ערך עליו צריך להגן? שאלות אלו מובילות לשאלה מי היא אוכלוסיית המטרה, הגדרת קריטריונים – גיל, איזור גיאוגראפי וכד'.
בנוסף, יש לשאול מה היא מסגרת הזמן לטיפול – מידת הדחיפות של הבעיה. כאשר פותרים בעיה של אוכלוסיית מטרה יש לבחון פגיעה אפשרית בקבוצות אחרות באוכלוסייה ("המחסור"). יש לוודא מהי עלות פתרון הבעיה, מכיוון שהוא מצריך מימון ויש צורך להתחשב בתקציבים ומשאבים. יש לקחת בחשבון גם עלויות לטווח ארוך ועלויות עקיפות. יש לבדוק האם ייפגעו זכויותיהם של קבוצות אחרות באוכלוסייה, שאינן חלק מאוכלוסיית המטרה ומה היא הוודאות להשגת המטרה. בשלב הבא, יש לקבוע מי רצוי וראוי שיהיה מעורב בתהליך ואיזה ארגון הוא המתאים ביותר ליישום המדיניות. לאחר מכן יש לחשוב מה היא השקיפות המתאימה לתהליך והאם יש לערב את אמצעי התקשורת ובשלב האחרון – מה היא מסגרת הזמן העומדת לרשותנו? האם מדובר במצב חירום והזמן מוגבל?