הקולוניאליזם האירופאי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3107
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מטלת מנחה מספר 12
הקולוניאליזם האירופאי
1 א. מדוע נדרשו המעצמות הקולוניאליות לגייס את דעת הקהל לטובת המפעל הקולוניאלי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם?
מדוע הן חששו כל כך מפני אדישות ציבורית? הציגו את אמצעי התעמולה השונים שבאמצעותם ביקשו המעצמות להפיץ את המסרים האימפריאליים (למעט התערוכות הגדולות) ותארו, תוך מתן דוגמאות, כיצד הציגה התעמולה הקולוניאלית את הפריפריה הקולוניאלית ואת מקומו ותפקידו של האדם הלבן במרחבים החוץ-מערביים. מה היתה מטרתם של דימויים אלה?  המחיר עבור מימוש התשוקות הקולוניאליות של מעצמות אירופה היה לעיתים גבוה ממה שאזרחיות אותן מדינות היו מוכנות לשלם בפועל. בצרפת ואנגליה החלו להופיע גילויי אשמה כנגד מנהיגי האימפריאליזם בשל הניצול הציני של משאבים חומריים ואנושיים שנלקחו מארצות האם והושקעו במושבות מבלי שהניבו תמורה עבור האזרחיות בנות המעמד הבינוני והנמוך.
1 ב. הציגו את תופעת התערוכות הגדולות, כפי שמפורטת שמאמרו של ג'ון מקנזי, ועמדו על ייחודיותה של התערוכה שהתקיימה בוומבלי בשנת 1924 בהשוואה לשתי תערוכות (לפחות) שהתקיימו בבריטניה בין
1 890-19מנהל עסקים (לפי בחירתכם). מפיצי התעמולה האימפריאלית הבינו כי אותם מסעות פרסום המעודדים צריכת מוצרים קולוניאליים בעיתונות וברדיו אינם מצליחים לייצר "תודעה אימפריאלית" ולכן יש להמציא פורמט חדש שיאפשר מגע ממשי בין האזרחיות לאימפריה.
2 א. מדוע נזקקו המעצמות הקולוניאליות לצבור וליצר ידע על הטריטוריות והאוכלוסיות שאותן כבשו? פרטו את סוגי הידע השונים שנדרשו לשליטים הקולוניאליים, הסבירו מדוע הם היו נחוצים לצורכי כיבוש ושליטה ותארו את מורכבות איסוף הידע. התבססו בתשובתכם גם על מאמרו של ברנרד כהן.
כהן מזהה תהליך בו ממשלות אירופאיות החל מהמאה ה18
הפגינו את כוחן על ציבור האזרחיות דרך הרחבה הדרגתית של הליכים ופרוצדורות בירוקרטיות(תיעוד פעולות כמו מכירת רכוש, ספירת וסיווג של האוכלוסייה וכו').
2 ב. חוו דעתכם: האם הידע שאספו ויצרו השלטונות הקולוניאליים על החברות והעמים הכבושים אפשר להן להכיר באמת ובאופן מלא את אותן אוכלוסיות? האם לשם כך הוא נועד מלכתחילה? נמקו. אחד ממאפייניו המרכזיים של הקולוניאליזם האירופי הוא הזכות שלקח על עצמו האדם-הלבן לשלוט ולכפות את על כל מי שהייתה תחת הקטגוריה של "האחרות". עצם קיומה או המצאתה של "האחרת" הצדיקה את קיום המפעל הקולוניאליסטי לאורך השנים.