מושגי יסוד ביחב"ל (ציון 80 + הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2272

תקציר העבודה

ממ"ן 12- מושגי יסוד ביחב"ל:
1.        מדינת הלאום היא היחידה הפוליטית הבסיסית של המערכת הבין-לאומית הנוכחית. למרות ההסכמה הרחבה על חשיבותה, קיימים חילוקי דעות לגביה ברמה ההגדרתית. מקורם של חילוקי דעות אלה במיזוג שהיא יוצרת בין שני מרכיבים בעלי מקורות סמכות והיגיון שונים המדינה הטריטוריאלית והלאום. הקושי ליישב בין שני מרכיבים אלה קשור בחוסר הבהירות לגבי מקורותיה של מדינת הלאום או אפילו של קודמתה, המדינה הטריטוריאלית.
מערכות רב-מדינתיות או בין-לאומיות היו קיימות כבר מקדמא דנא.
אחד המאפיינים הבולטים היא עליה בחשיבותם של אירגוניים הבינ"ל , אם פעם היו בעיקר מדינות ריבוניות, עלו חשיבותם של אירגוניים כאלה שחברות בו לפחות 2 מדינות. ארגון תלוי לצורך הקמתו בהסכם בין מדינות, מדובר בעיקר על ארגון בין ממשלתי וארגון לא ממשלתי. אחת הסיבות לשת"פ בין מדינות בארגונים בין ממשלתיים זה הצורך לפתור בעיות לרוחב, שקשה למדינה לבד להתמודד איתה בעולם כמו הלבנת הון, סחר בינ"ל. במאה העשרים ואחת ימשיך האו"ם למלא תפקיד פעיל הן בתחום הפיתוח החברתי והכלכלי, הן בתחום השלום והביטחון. הסיכויים שהאו"ם יבטיח את השלום בעתיד אינם ברורים, ויכולתו של הארגון הבין-ממשלתי החזק ביותר בעולם לזהות את מה שהאו"ם מסוגל להצטיין ולהתמקד בו. האתגר יהיה גדול משום שהאו"ם מצופה לשרת את צורכי הפיתוח החברתי והכלכלי של 185 מדינות ושל שישה מיליארד בני אדם בסכום קטן מתקציבה השנתי של האוניברסיטה של מדינות  ניו יורק. בסופו של דבר מהותו של האו"ם אינה אלא המנדטים והסמכויות שמעניקות לו המדינות החברות בו. לא הבנתי מה פתאום קפצת לדיון בתפקידו ובעתידו של האו"ם…לא הבנתי את ההקשר לפי דעתי קיימת מדינת לאום והיא ללא ספק ארצות הברית. לא ברור למה את קובע זאת ארה"ב מצליחה לשמור על מעמדה המוביל בעולם גם במאה ה-21 בעזרת כלכלה חזקה והון שבתוכה מכיוון שהרוב המכריע של העולם המודרני מבוסס על כלכלות קפיטליסטית נטו עם נגיעה קטנה לא נשאלת כלל על כך של סוציאליזם בעיקר באירופה המערבית ניתן להסיק כי למי ששולט בתנועת כספים בעולם תהיה הכרעה דומיננטית בכל העניינים
בעולם. מי שמניע את השחקן עצמו ביחסים בינלאומיים אלה בעלי ממון בארצות הברית, לדוגמא:
בעלי הבנקים.
כל עוד שיטות הממשל בעולם יישארו במתכונתן הנוכחית למי שתהיה כלכלה יותר מפותחת יהיה דומיננטי ביחסים בינלאומיים ללא קשר לכמות ומשקלם של ארגונים עולמיים כל עוד המאזן נשמר .
כיום קשה עדיין לקבוע מהי השפעת מדינת הלאום על אופי היחסים הבין לאומיים. הסיבה לכך נעוצה, לפחות חלקית, בכך שהיחס בין המדינה ללאום אינו אחיד במדינות השונות. יש מדינות שבהן המדינה קדמה ללאום ואילו באחרות הלאום קדם למדינה. היעדר זיקה אחידה במדינות העולם בין המדינה ללאום גורם לכך שאף התנהגותן כלפי חוץ מדינות אלה אינה אחידה. יש מדינות אשר התנהגותן מתבססת בעיקר על שיקולים מדיניים פרגמטיים ואילו אחרות נוטות לעבר מדיניות ערכית לאומית.
שלושה גורמים חברו יחד והובילו לחידוש העניין במדינה בתחום היחסים הבין-לאומיים: עליית אסכולת הפוליטיקה העולמית, התחזקות הדגש המדינתי במדע המדינה, ואף עליית הלאומיות האתנית והתחזקות מחודשת של תופעת הלאומיות.
ההסבר מבולבל ואינו קוהרנטי. את קופצת מנושא לנושא ולא ברור תמיד מהם ההקשרים במיוחד שחלק מההיבטים אינם קשורים באופן ישיר למה שנשאלת עליו בשאלה. לא הצלחתי להבין כיצד הגעת למסקנות שלך ועל סמך מה ביססת אותן. ישנן לא מעט קביעות והצהרות בניתוח אולם ללא ביסוס והסברים ברורים כנדרש. את חייבת להציג בצורה ברורה וממוקדת את הדיון.
–         –